CRÍTICA DE MÚSICA

¡'Chapeau', Caballé! ¡Brava, Radvanovski!

La soprano nord-americana va presidir una comunió lírica a l'església del Carme de Peralada en el seu homenatge a la diva catalana

zentauroepp49478172 icult caballe190818155036

zentauroepp49478172 icult caballe190818155036 / Xavier Pi

2
Es llegeix en minuts
Valèria Gaillard

La soprano Sondra Radvanovski va oferir un joiós i sublim homenatge a Montserrat Caballé en la jornada de clausura de la 33ª edició del Festival Castell de Peralada, amb el qual la diva catalana va mantenir una estreta relació. El concert va tenir com leitmotiv la calidesa d’aquesta cantant nord-americana i la potència huracanada de la seva veu. Amb un somriure d’orella a orella i acompanyada del pianista Anthony Manoli, Radvanovski va sortir a l’escenari disposada a posar-se el públic a la butxaca. Per fer-ho, no només es va valer del seu talent magnètic, sinó també de la seva simpatia i humilitat. Amb un repertori eclèctic i original, que incloïa peces de Caccini, Gluck o Francesco Durante, la cantant va demostrar una vegada més que la seva pàtria és el verisme, on pot desencadenar tota la gamma cromàtica de les seves cordes vocals i la seva expressivitat interpretativa.

No va conèixer personalment Caballé, però Radvanovski va afirmar que sempre ha sigut una font d’inspiració per a ella: “Era increïble les coses gairebé sobrenaturals que podia arribar a fer amb la veu, afinar-la en uns pianísimos extrems i dibuixar línies precioses: ¡‘Chapeau’, Caballé!”. Després va interpretar l’ària “més maca” que segons ella va cantar la soprano catalana, ‘Non sota le tetre immagini’, d’‘Il Corsario’, un festival de pirotècnia vocal que va ser ovacionat pel públic. Un cop trencat el gel, l’artista va anar abriant la nau gòtica amb belles melodies en un crescendo d’emocions arribant al clímax de la dramàtica ‘Sola, perduta, abbandonata’, de ‘Manon Lescaut’.

L’ensurt de la nit

Notícies relacionades

Amb l’ària que tancava el programa, ‘Una macchia, è qui tuttora!’, de ‘Macbeth’, va arribar l’ensurt de la nit: la soprano va haver de parar. Avergonyida, però sempre còmplice amb el públic, que la va acompanyar amb un aplaudiment, va explicar que mai abans li havia passat, però que després de l’última representació de ‘Luisa Miller’, aquest juliol en el Gran Teatre del Liceu, el metge li havia diagnosticat asma. “Estic preocupada per la meva veu”, va confessar. No obstant, Radvanovski es va recuperar ràpidament i va reprendre el cant amb energia renovada, abordant grans èxits com ‘Casta Diva’, ‘Vissi d’arte’ i ‘La Wally’. Es va acomiadar, esplèndida, amb un ‘Over the rainbow’ d’‘El Mago de Öz’ després de dues hores i quart de concert. ¡Brava, Radvanovski!

Era la cinquena vegada que actuava a Peralada i, per sort, no serà l’última. L’any que ve protagonitzarà una ‘Aida’ al costat de Piotr Beczala, un muntatge estel·lar que comptarà també amb Anita Rachvelishvili i Carlos Álvarez. A més, va anunciar que tornarà al Liceu en dos anys amb ‘Roberto Devereux’, de Donizetti.