CRÍTICA DE DISC
The Flaming Lips, per una justícia còsmica
El grup d'Oklahoma proposa en 'King's mouth' un conte màgic en el qual un rei mor pel seu poble i connecta amb una consciència universal

zentauroepp49382541 icult190809164622
Els àlbums conceptuals no són obra del passat, com ens recorden ara The Flaming Lips, un grup, tot s’ha de dir, que sempre ha tingut aspecte de clàssic modern, inspirat per les fites d’una generació anterior, la de Syd Barrett i Hawkwind. I bé, Wayne Coyne i companyia s’han despenjat amb una obra que va fins i tot més enllà de la gravació discogràfica i que està associada a una instal·lació que porta movent-se des del 2015 (‘King’s mouth: immerse head trip fantasy experience’) i a un futur llibre.
Segons ha explicat Coyne, ‘King’s mouth’ ve a explicar la història d’un rei que, davant de l’amenaça d’una allau de neu amb poders mortífers, surt a protegir el seu poble i mor heroicament a la missió. Agraïts per haver-los salvat, els seus súbdits procedeixen a tallar-li el cap, no com a escarni justicier al Luis XVI de França, sinó per conservar-la convertida en un monument de culte. Aquesta peripècia, en mans de The Flaming Lips, resulta menys crua del que sembla i cobra formes de relat màgic, culminant amb una connexió còsmica entre el poble i el seu rei.
Cançons astrals
No sabem si aquesta història és la manera de Wayne Coyne de dir-nos que la monarquia és un sistema més interessant o transcendent que la república, però si més no l’ha inspirat en la construcciód’un àlbum brillant i relativament accessible. Tornada a una cançó pop amb punts de fuga astrals, ‘King’s mouth’ pot gratificar qui els va semblar que ‘The terror’ (2015) es passava de nihilista i que ‘Oczy mlody’ (2017, amb la fan Miley Cyrus caçada al vol) era massa planador.
Notícies relacionadesEl seu calat narratiu el representa una figura externa, la veu de Mick Jones, l’exguitarrista de The Clash, a través de petits monòlegs, si bé aquí sobretot manen les cançons, que se succeeixen enllaçades sense pauses. Allà hi ha miniatures pop com ‘The sparrow’ i ‘Giant baby’, amb aquesta veu desvalguda que a ‘How many times’ adquireix matisos robòtics en una taral·la encantada amb guitarra acústica. El cor de l’àlbum ho trobem a ‘All for the life of the city’, reconeixement del sacrifici del rei mitjançant un senderisme instrumental sustentat en una d’aquestes bateries aparatoses tan del gust de Coyne. D’allà, a les pompes de ‘Funeral parade’ i al crepuscle místic que, de la mà de ‘Mouth of the king’ i ‘How can a head’, ens condueix al final del conte, allà on el cap del monarca connecta amb una espècie de consciència universal (o una cosa així).
The Flaming Lips commemoren aquest any el 20è aniversari del seu àlbum més celebrat, ‘The soft bulletin’, que al setembre donarà peu a una gira de caràcter retrospectiu (ara per ara, només al Regne Unit). Però ‘King’s mouth’, artefacte feliçment passat de rosca, bonic i reconfortant, és allà per recordar que la banda no viu de la recreació del passat.
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Conflicte al Pròxim Orient Hamàs allibera tots els ostatges vius i Israel entrega 2.000 presoners palestins
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026
- Així és com pots evitar una de les estafes telefòniques més comunes de l'any 2025
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació