Anar al contingut

EL FESTIVAL DE MÚSIQUES AVANÇADES

El Sónar tanca l'edició més difícil amb 105.000 espectadors

L'organització atribueix al canvi de dates i a la crisi del conflicte laboral entre 'riggers' i la Fira el descens de públic, xifrat en 21.000 persones respecte al 2018

Julián García

El Sónar tanca l'edició més difícil amb 105.000 espectadors

La 26a edició del Sónar, la més difícil de la llarga història d’èxit del festival, tanca deixant una sensació agredolça entre els seus organitzadors. Amb les xifres d’assistència a la mà, 105.000 espectadors, 21.000 menys que en l’última edició, la del 25è aniversari, el més normal seria arrufar les celles. Però tenint en compte el canvi indesitjat de dates (de les tradicionals el mes de juny a aquesta setmana de juliol), la inesperada caiguda d’alguns caps de cartell i l’angoixa viscuda els dies previs pel greu conflicte laboral entre els ‘riggers’ i la Fira de Barcelona, el balanç per als seus responsables no pot ser mai negatiu. “Al contrari. Parlem de xifres molt raonables. El festival, en molts aspectes, ha sortit enfortit”, va assegurar Ricard Robles, codirector del Sónar, que, això sí, encara es va mostrar enutjat pel silenci institucional davant d’una crisi que bé hauria pogut provocat la cancel·lació d’aquesta edició del festival i qui sap quines conseqüències més.

“El Sónar, malgrat tot, ha demostrat estar en pleníssima forma. Hem d’estar més que satisfets”, va reiterar Robles. “El canvi de dates no ens afavoria. I tot el que va passar durant la setmana prèvia ens ha afectat, i molt, en el ritme de venda d’entrades entre el públic local”, va afirmar el director. Segons les dades ofertes ahir per l’organització, aquesta edició ha reunit 46.000 persones al Sónar de Dia i 59.000 al Sónar de Nit, que seria la franja horària del festival que més ha notat el descens de públic.

Més enllà de la incòmoda fredor de les xifres i les fortes tensions sofertes durant aquests dies, Enric Palau, un altre dels directors de l’esdeveniment, va voler destacar l’èxit artístic d’aquesta edició, de marcada vocació global i heterodoxa. “Al Sónar pots descobrir moltes coses divertint-te, i aquest any ha sigut una edició en què el factor descobriment ha sigut molt potent. Ha sigut un Sónar global, femení, ‘queer’, radical, amb artistes que han anat més enllà del simple concert, com Arca, Holly Herndon, Acid Arab o KÁRYYN”.

La falta de gestió

Aquest dimarts, els organitzadors del Sónar ja es van mostrar exasperats pel “silenci” dels responsables polítics de l’ajuntament i la Generalitat durant els dies de vaga dels muntadors de les estructures aèries dels escenaris del festival. Ningú va moure un dit, diuen, ni per aixecar el telèfon. Aquest dissabte, el disgust es mantenia a la zona vermella. “Nosaltres considerem absolutament legítima la reivindicació dels treballadors. Però el pitjor en tot això ha sigut la falta de gestió. Continuem sense entendre les raons per les quals aquesta crisi ha passat just en aquest moment, per què s’ha cronometrat així, i per què ningú va prémer el botó que l’hauria aturat”, va afirmar Robles.

Durant aquests tres dies, els polítics també han declinat visitar el festival. “És igual. Hauria sigut més important que hagués vingut abans a arreglar el problema, no ara”, va sentenciar un irat Sergi Caballero, el tercer dels directors. “Hem rebut trucades de cortesia, però el que necessitem és parlar en profunditat més endavant, amb xifres a sobre de la taula. El Sónar és un esdeveniment que ha ratificat la seva importància a la ciutat i que resisteix. I resisteix molt bé”, va apuntar Robles.

El festival té garantida la seva celebració a les instal·lacions de la Fira de Gran Via i Montjuïc en les dates habituals de juny per als pròxims tres anys, 2020, 2021 i 2022. “Però s’ha de parlar, s’ha de treballar, i no per part nostra, perquè no torni a passar una cosa així”, va concloure Robles. 

Temes: Sónar