INDÚSTRIA CULTURAL
El llibre digital amb prou feines arriba a un 5% del mercat editorial a Espanya
L'ascens de l'any passat, un 8%, és menor que el del 2017, en el qual el format electrònic va créixer un 14%

zentauroepp18748323 md05 madrid 27 03 2012 imagen facilitada por amazon del 190508164259
El llibre digital continua creixent lentament sense arribar a l’anhelat 5% de les vendes totals de llibres, i se situa el 2018 en un tímid 4,7% del mercat espanyol, que ascendeix a una suma de 991 milions d’euros. Així l’apartat digital suposaria un total de 46,9 milions. Segons es desprèn de l’informe que cada any realitza la plataforma de distribució Libranda, gestionada pel grup canadenc De Marque, hi ha hagut un creixement a Espanya d’un 8%, del qual es feliciten, tot i que sigui menor que l’any passat, en el qual l’augment va ser d’un 14%. En aquesta xifra l’informe inclou l’autopublicació, molt difícil de valorar, i exclou els llibres de text.
Es dona la circumstància que des que es va establir Libranda el 2010, en l’actualitat la plataforma acull la major part dels editors en espanyol, des dels grans grups fins als més petits, en un total de 268 editorials. Als Estats Units, la venda de llibres digitals va semblar que arribava al seu sostre amb un 23% del total del mercat el 2014, i des d’aleshores el percentatge s’ha anat reduint o, per ser més precisos, ha experimentat un creixement nul. A Espanya convindria destacar una dada que no es computa a l’informe de Libranda i és que només un de cada tres llibres digitals és de compra i la resta, naturalment, producte de la pirateria.
Una altra de les dades importants de l’estudi és que els usuaris accedeixen als llibres a través de plataformes internacionals, es diguin Amazon, Apple o Google, que suposen en el seu conjunt una quota de mercat d’un 78,6%, similar a la de 2017. La petita resta correspondria a les llibreries i les petites plataformes independents 'online’, els préstecs en biblioteques i les plataformes de subscriptors.
El panorama internacional del castellà
Notícies relacionadesDins del mercat del llibre digital en llengua espanyol que compta amb el 62,6% de la facturació social, el conjunt de països llatinoamericans representa un 26,6% amb Mèxic al capdavant, els EUA el 10,3% i altres territoris el 0,5%. I respecte als títols més venuts en format digital, res que no hagi destacat en paper durant el 2018 a Espanya: 'Las hijas del capitán' de María Dueñas,' ‘La desaparició de Stephanie Mailer' de Joël Dicker i 'El día que se perdió la cordura' de Javier Castillo i 'Patria' de Fernando Aramburu. Tot això indica que el lector majoritari de digital és bàsicament un lector de best-sellers, molt atent a la novel·la policíaca (44%), la biografia (45%) i la novel·la romàntica (38%).
Aquest panorama, no obstant, podria canviar un mica en el futur, ja que la Unió Europea ha autoritzat els països que ho vulguin equiparar l’IVA de les publicacions digitals amb l’IVA reduït dels llibres en paper. A Espanya la mesura encara no s’ha aprovat al Parlament.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Un clàssic "Autèntiques i picants": el bar de Rubí aclamat per les seves patates braves
- El CNI combat a Àfrica les màfies de la immigració irregular
- Comerç El mercat de l’Abaceria tornarà a obrir l’estiu vinent
- TELEVISIÓ I MAS Sandra Barneda
- Barcelona, protagonista La joiera que va canviar de professió i ja té 19 centres psicològics
- Mundial d’atletisme L’or olímpic Jordan Díaz rebenta i es queda sense final
- Les batalles del Madrid Florentino declara la guerra a tothom
- El rival dels blaugrana La caríssima torre de les ‘garses’