Anar al contingut

ESTRENA A BCN

Gran duel escènic amb Carmelo Gómez i Ana Torrent al Goya

L'aclamat autor Alberto Conejero combina, a 'Todas las noches de un día', elements del realisme màgic, el 'thriller' i la poesia

Marta Cervera

Gran duel escènic amb Carmelo Gómez i Ana Torrent al Goya

ALBERT BERTRAN

Intensitat poètica i emocions es barregen en el duel escènic que enfronta Carmelo Gómez amb Ana Torrent ‘Todas la ncohes de un día’, una aclamada obra plena de màgia d’Alberto Conejero, dirigida per Luis Luque. “Ja hem fet 115 funcions i encara continuo descobrint coses en aquesta obra, perquè té aquella poesia i aquella màgia tan difícil d’explicar, però que fa volar la imaginació i despertar les sensacions”, ha dit Torrent en la presentació de l’obra al Teatre Goya, on el muntatge recala fins al 9 de juny. Per a la protagonista d’‘El espíritu de la colmena’ i ‘Tesis’ aquesta obra suposa el seu debut teatral a Barcelona.

Tant ella com Carmelo Gómez, un altre actor que ha brillat en destacades pel·lícules ('El perro del hortelano', ‘Los días contados’, 'Vacas'), estan encantats d’enfrontar-se cada nit a un text contemporani singular. És una obra amb estructura moderna que sublima la paraula i que conté elements clàssics del teatre de Txékhov, Tennessee Williams i García Lorca, però, també, de Beckett i Pinter.  I on tot transcorre en una escenografia espaiosa en la qual tot s’evoca.

Alberto Conejero, autor de textos com ‘La piedra oscura’ i ‘Ushuaia’, situa l’acció en un vell hivernacle, un local que ha quedat envoltat d’urbanitzacions on treballa el Samuel (Carmelo Gómez). La visita d’un inspector que mai veu el públic destapa una trama carregada de records, en què el protagonista rememora la seva relació amb la Silvia (Ana Torrent), la propietària d’aquella casa buscada per la policia. Melodrama, poesia i intriga es barregen en aquesta obra que parla d’amor i de solitud. Com en totes les seves obres, els personatges de Conejero no són ni bons ni dolents. “Malgrat la seva bonica aparença, l’obra amaga la peripècia de dos personatges plens d’ombres que lluiten per conquerir una mica de llum”, ha explicat l’autor andalús. “Era un repte abordar des d’una mirada contemporània un gènere tan injuriat com el melodrama”.

La visita de l’inspector porta el Samuel a recordar la passió entre ell i la Silvia, que va voler cuidar amb tanta cura com a les seves plantes. Carmelo Gómez està encantat de poder fer volar la imaginació del públic a través d’un text exigent que juga amb els silencis i la simbologia de les plantes, que, per cert, tampoc veurà el públic.  “És un text que parla del que ens passa, de teatre pur, en el qual la paraula et fa imaginar. Una cosa que potser avui no tingui gaire estrebada per la força dels elements audiovisual, que ha degradat molt la nostra perspectiva”, diu Gómez, content d’interpretar aquesta obra en teatres d’aforament mitjà, a prop del públic. No és un text fàcil. Els espectadors han d’unir les peces del trencaclosques que planteja l’obra. “Aquesta obra, fora del que és comercial, fa pensar”, admet Torrent. “I el millor és que continuem descobrint coses cada dia, perquè és tan important el que es diu com els silencis i les mirades per esbrinar què va passar”.

Tot i que ell no ho admeti, Alberto Conejero és l’autor de moda. Elabora tan a consciència les seves obres que per crear ‘Todas la noches de un día’ va treballar durant un any amb un jardiner. Gairebé res. El dramaturg, que també escriu poesia, considera que l’emoció és el pilar fonamental de l’ésser humà. El cor, per a ell, és per sobre de la raó. “Són temps molt cínics i de vegades injuriem l’emoció. Però és aquesta la que ens permet arribar moltes vegades a altres llocs de pensament”. 

Temes: Teatre