CRÒNICA
Xavier Baró, cròniques del futur a Barnasants
El trobador d'Almacelles va preestrenar al Casinet d'Hostafrancs el seu nou disc, encara sense títol, en el qual funda la memòria històrica amb el relat de l'1-O

xavier-baro-barnasants-juan-miguel-morales-10-28805
Després d’un disc, 'I una fada ho trasmuda’ (2016), en el qual es va endinsar en els màgics dominis de l’enamorament, Xavier Baró reprèn un rumb més terrenal en les seves noves cançons, que va preestrenar aquest diumenge al Casinet d’Hostafrancs (Barnasants). Crònica d’ahir i d’avui, de la guerra de Cuba a l’1 d’octubre, en un repertori al qual el trobador d’Almacelles (Segrià) dona aquests dies els seus últims tocs perquè aquesta primavera vegi la llum en la seva forma gravada.
Baró en la seva modalitat més essencial, amb la seva veu i les seves guitarres (acústica i elèctrica), acompanyades de l’inquiet instrumental d’Hèctor Beberide, que va alternar la mandolina i el ‘bouzouki’ amb l’acordió i la flauta. Formes senzilles i nítides per realçar una vegada més la figura del trobador amb un peu en la tradició occitana d’origen medieval i un altre en el folk-rock contemporani, tasca a la qual Baró dedica la seva vida. I recordant la seva missió providencial en la primera peça, ‘Traginer de cançons’, sobre un text de Maria-Mercè Marçal en el qual es va mostrar lliure de lligaments, muntant un “cavall sense brida”.
Cançons d’octubre
Notícies relacionadesEs va obrir pas un Baró proper i emotiu, de pulcres línies melòdiques, menys propens al tràngol psicodèlic que a la seva obra anterior i marcat per l’agenda política més pròxima: allà hi van ser ‘A galeres’, peça que parla “de cadenes i tribunals”, i la més explicativa, ‘Primavera a la tardor’, romanç en el qual descriu les circumstàncies de l’octubre català del 2017 amb una barreja de crònica històrica minuciosa i boirina poètica.
Entre les estrenes, sis, hi va haver substanciosos reflexos ‘dylanians’ en la narrativa ‘Els saltadors de camins’ i reflexos de la memòria popular a ‘Havanera dels nois que marxen a la guerra de Cuba’, incidint en la idea d’una “cançó futurista molt antiga”, va dir. Estrofes que parlen de la humanitat per sobre del temps, de temes que són eterns. Baró les va compaginar amb peces de la seva discografia més pròxima, com ‘Les noies treballadores’ i ‘La catedral de joglaria’, confirmant el seu perfil de creador que no depèn d’èxits passats i que renova la seva obra any rere any.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos