Anar al contingut

Afició per l'art

El Louvre, primer museu del món a superar els 10 milions de visitants

Els centres espanyols també van tenir un 2018 molt bo, cosa que confirma la seva potència com a pols d'atracció del turisme de masses

El Louvre, primer museu del món a superar els 10 milions de visitants

DANIEL MORDZINSKI

El Museu del Louvre de París va tenir el 2018 un increment del 25% del nombre de visitants respecte a l’any anterior, cosa que suposa un nou rècord, amb 10,2 milions, una xifra a la qual no ha arribat cap pinacoteca més al món.

La tirada de la institució entre els visitants estrangers, que van representar tres quartes parts del total, i en particular els procedents dels Estats Units, la Xina i diversos països de la Unió Europea (Espanya, Alemanya, Itàlia i el Regne Unit), així com del Brasil, va marcar l’any passat, ha destacat la institució en un comunicat divulgat aquest dijous.

Tot i que no es tenen dades precises desglossades per nacionalitat, que se sabran d’aquí unes setmanes, sí que se sap que van passar pels seus salons més de 2,5 milions de francesos, seguits pels nord-americans (gairebé 1,5 milions) i pels xinesos (més d’un milió).

L’anterior rècord del Louvre s’havia aconseguit el 2012, amb 9,7 milions de persones, coincidint amb l’any en què es va inaugurar el departament d’Arts de l’Islam i amb exposicions sobre Leonardo da Vinci i Rafael. Després d’aquell any, les visites havien caigut amb força, sobretot per l’onada d’atemptats terroristes a París el 2015.

El 2018, un dels principals atractius va ser l’exposició de Delacroix, que van veure prop de 540.000 visitants entre el 29 de març i el 23 de juliol.

També a Espanya

El Louvre no és un cas aïllat. Tot i que a enorme distància del Louvre, també a Espanya els museus van tenir un molt bon any, cosa que no fa sinó confirmar aquests centres com a pols magnètics del turisme de masses. 

Els museus nacionals i els estatals van rebre el 2018 prop de 12 milions de visites per a les seves exposicions i activitats, i el Prado és, amb 2,9 milions, el que continua liderant la classificació entre les pinacoteques, seguit del Reina Sofia, el Guggenheim de Bilbao, el CaixaForum Madrid i el Thyssen.

Gairebé 2,9 milions de persones van visitar el Prado el 2018, cosa que suposa un increment del 2,43 % respecte a l’any anterior. A aquesta xifra s’hi afegeixen 700.000 visitants en diferents localitats espanyoles (321.426) i estrangeres (458.490, al Japó) en què la principal pinacoteca del país va ser present a través d’exposicions temporals, cosa que eleva el total a 3,67 milions de visitants.

Les visites a la seu central de l’any passat suposen la segona millor dada registrada els últims deu anys, només superada pels 3.033.754 visitants del 2016, l’any de l’exposició temporal del Bosch.

Aquest any el museu va acollir, entre d’altres, una exposició dedicada a Rubens com a pintor d’esbossos –el dia de màxima afluència del museu va ser un dels que aquesta mostra va estar oberta, el 30 d’abril, amb 13820 visitants–, i va donar el tret de sortida als actes de celebració del bicentenari de la pinacoteca, que van rebre entre els dies 19, 23, 24 i 25 de novembre 39.931 visitants.

El Reina Sofia

El Reina Sofia va tenir el 2018 per a les seves 18 exposicions temporals i activitats culturals 3.898.309 visitants, 17.497 més que l’any anterior. Del total de visites, 1.694.296 corresponen a la seu principal, 1.641.160 al Palau de Cristall i 562.853 al de Velázquez del parc del Retiro.

Les exposicions amb més èxit van ser les dedicades a Pessoa, Beatriz González, Dora García, Afal (donació d’Autric-Tamayo), Dadá Ruso, Dorothea Tanning, Jaume Plensa, 'París malgrat tot. Artistes estrangers (1944-1964)' i les de fotografia de Luigi Ghirri i Marc Pataut.

Tercer millor any del Guggenheim

El Museu Guggenheim Bilbao va rebre 1.265.756 visitants, la tercera millor xifra de la seva història, tot i que és un 4% menys que el 2017, any en què es commemorava el seu vintè aniversari, segons el balanç fet públic avui.

Si es compara amb el 2016 –el quart millor any de la història del museu– la xifra del 2018 és de 96.352 visitants més, i respecte al 2015 –el cinquè any en el rànquing– el 2018 n’hi va haver 162.545 més, cosa que, segons els seus gestors, confirma la trajectòria ascendent del museu.

Els principals atractius del 2018 van ser la mostra de Joana Vasconcelos, que va ser vista per 649.082 persones; 'Art i Xina després del 1989', amb 619.411 persones, i 'Chagall', amb 453.182 visitants.

Rècord dels museus estatals

Tot i que el creixement respecte al 2017 és només de l’1,8 %, els 16 museus estatals han superat per primera vegada des que es tenen registres els tres milions de visites, ja que han arribat als 3.013.998, segons va informar el Ministeri de Cultura i Esport.

Els museus estatals més visitats van continuar sent el Museu Arqueològic Nacional, per sobre dels 516.000 visitants; el Museu Sefardita, amb més de 337.000, i el Museu d’Altamira, que va superar les 282.000 visites. El Museu Sorolla va obtenir el seu rècord històric, amb prop de 266.000 visites, i el Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí va rebre prop de 187.000 visites, el seu millor resultat històric.

Durant el 2018, CaixaForum Madrid va rebre més de 947.000 visitants, cosa que representa un creixement del 52,1% respecte a l’any anterior. Les mostres més freqüentades van ser 'Warhol. L’art mecànic', que es va convertir en la més vista dels últims cinc anys, amb més de 257.000 persones, i va superar projectes com els dedicats a Dalí i Lorca o Méliès; 'Disney. L’art d’explicar històries’, que es va acomiadar amb més de 208.000 visitants, i 'Faraó. Rei d’Egipte', que encara està oberta. El CaixaForum Barcelona va tancar l’any amb 863.000 visitants, el 15,4% més que el 2017.

El Museu Thyssen Bornemisza, per la seva part, va tenir 906.814 visitants, un 17% més que el 2017 i l’exposició més vista va ser 'Monet Boudin', amb 153.388 persones, seguida de 'Sorolla i la moda', amb 55.231.

Amb xifres molt més modestes, també va augmentar l’assistència al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), en concret, un 27,7%, fins a arribar als 331.694 visitants.