25 d’oct 2020

Anar al contingut

UN DEBUT CINEMATOGRÀFIC EN GRAN

Alice Waddington, la cineasta bilbaïna que vol conquerir Sundance

El prestigiós festival nord-americà selecciona l''opera prima' de la jove directora, 'Paradise Hills', un «'thriller' de ciència-ficció femení"

Beatriz Martínez

Alice Waddington, la cineasta bilbaïna que vol conquerir Sundance

JOSE LUIS ROCA

La seva ‘opera prima’, ‘Paradise Hills’, acaba de ser seleccionada per competir al Festival Sundance, on tindrà lloc la seva ‘première’ internacional. La bilbaïna Alice Waddington (que és el seu refinat àlies, ja que el seu nom real és Irene i manté en secret el seu cognom) desembarca en el llargmetratge abans de fer els 30 anys i amb un currículum impressionant al seu darrere. Va començar quan només tenia 16 anys fent de meritòria a la pel·lícula 'Ander' (2009). Després del seu pas per la Berlinale, es va adonar de fins a quin punt una producció petita podia tenir una certa repercussió internacional. 

Es va submergir en el món de la fotografia de moda i la direcció creativa en publicitat fins que, als 23 anys, es va embarcar en el seu primer curtmetratge, 'Disco inferno', protagonitzat per Aitana Sánchez Gijón i Ana Rujas, on desplegava un imaginari visual desbordant amb ecos al cine de Georges Franju. Es va projectar a més de 70 festivals internacionals i va aconseguir el premi a la millor direcció al Fantastic Fest d’Austin i el premi Noves Visions, a Sitges.

Des que era petita, sempre s’ha sentit unida al cine de gènere. Li agradaven les pel·lícules de monstres, les de terror de la Universal i les de la factoria Hammer, i ha acabat per integrar totes aquestes influències en la seva pròpia idiosincràsia com a cineasta.

El fantàstic i la perspectiva femenina

Pertany a aquesta nova generació de dones que estan contribuint que el fantàstic pugui llegir-se també des d’una perspectiva femenina. “Fins ara, hi havia poques directores perquè és un gènere que ha estat associat a narratives masculines”, ens explica. “Però per fi comencen a sorgir directores molt potents que estan canviant això, com Jennifer Kent o Julia Ducornau”. 
Precisament 'Paradise Hills', pel·lícula que ha escrit al costat de Brian Deleeuw i Nacho Vigalondo, aposta per un discurs clarament feminista que intenta posar de manifest les pressions a les quals estan sotmeses les dones per encarnar l’ideal de perfecció.

Un fotograma de 'Paradise Hills', d’Alice Waddington.

S’ambienta en un centre enmig de l’oceà, on aniran a parar les filles de famílies riques de tot el món que no entren dins dels cànons de perfecció socialment establerts. “Per a mi és important incloure tot tipus de personatges femenins, no només positius, sinó també malvats o recargolats, moralment grisos i sobretot que incloguin una diversitat racial, sexual i física”. 
Per això el repartiment inclou una sèrie de noms d’allò més eclèctics. “Hi ha una noia asiàtica (Awkwafina), una de llatina (Eliza González), una dona que ha nascut a l’Amèrica profunda humiliada per la seva família a causa del seu aspecte (Danielle McDonald) i una representant de l’Amèrica més progressista (Emma Roberts)”. Completen el repartiment Milla Jovovich i Jeremy Irvine. 

Malgrat el seu aspecte internacional, la pel·lícula s’ha rodat entre Barcelona i les Canàries, està produïda per Nostromo (Adrián Guerra i Núria Valls) i gairebé tot l’equip és espanyol. Waddington es mostra molt contenta de poder participar a Sundance i, en concret, a la categoria Next, de la qual han sorgit noms com els de Sean Baker o Ana Lily Amirpour. “És una secció que premia el risc, la pel·lícula visualment més atrevida i les narratives més innovadores, així que és un luxe que el nostre ‘thriller’ de ciència-ficció femení hi sigui”.