ELS PREMIS DE L'ACADÈMIA DE HOLLWYOOD

Uns Oscars d'autor

Per primera vegada en la història, els cinc nominats a la millor direcció firmen també el guió de les seves pel·lícules

guillermo-del-toro-la-forma-del-agua

guillermo-del-toro-la-forma-del-agua

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

François Truffaut potser està somrient des del més enllà. Per a la 90a edició dels Oscars, l’Acadèmia de Hollywood ha nominat en la categoria de direcció cinc cineastes (Christopher Nolan, Jordan Peele, Greta Gerwig, Paul Thomas Anderson i Guillermo del Toro) que també firmen els seus guions. No havia passat mai abans en la història dels premis. I la fita, amb la guinda de les candidatures pel guió original per a Peele, Gerwig i Del Toro (nominat amb Vanessa Taylor), es veu no com un fet casual sinó com a tendència. L’Acadèmia s’està veient forçada a canviar, i la seva obertura a nous membres (més joves i més diversos en gènere, raça i nacionalitat) sembla que també està obrint les seves portes definitivament al reconeixement de l’anomenat cine d’autor.

No seran els premis de diumenge els que resoldran un debat artístic, crític i acadèmic que ja fa dècades que està obert, especialment des que el pare dels 400 golpes, admirador de creadors com Alfred Hitchcock o Howard Hawks que dins de la indústria hollywoodiana realitzaven treballs molt personals i de reconeixible segell, va escriure sobre la «política d’autors» a Cahiers du Cinéma. Però els cinc realitzadors nominats en representen el mateix concepte actualitzat. Com ha escrit el principal crític de The Hollywood ReporterTodd McCarthy, «tots van prendre riscos, que és una cosa que no es pot dir de moltes de les pel·lícules convencionals i tradicionals que tan sovint han sigut finalistes en la carrera dels Oscars».

DEL TORO, FAVORIT

A jutjar per les nominacions i les quinieles, pocs encarnen més aquest nou reconeixement a l’autoria que Guillermo del Toro, favorit a l’Oscar a director per la pel·lícula La forma del agua i que ja va ser premiat pel Sindicat de Directors (que dels últims 69 anys només en set no ha coincidit en els seus designis amb l’Acadèmia). I el seu triomf representaria la quarta vegada en els últims cinc anys que un mexicà conquista l’Oscar a la direcció (després dels triomfs d’Alfonso Cuarón per Gravity i el doblet d’Alejandro González Iñárritu amb El renacido i Birdman).

 

Christopher Nolan, en el rodatge de 'Dunkerque'.

Com en el cas del mexicà, Nolan té un segell personal indiscutible, una mestria visual i una capacitat per plantejar reptes estructurals i argumentals que juguen amb el temps i la memòria, encara que sigui en una pel·lícula de gènere com la bèl·lica Dunkerque, que és la que li ha valgut també la seva primera nominació com a director. I el britànic pot a més a més presumir d’haver sigut el realitzador dels cinc candidats nominats que més gent ha portat al cine, ja que ha recaptat més de 526 milions de dòlars a tot el món amb una impecable producció de 100 milions.

 

Jordan Peele, en el rodatge de 'Déjame salir'.

El segueix en termes de taquilla (255 milions, però des d’un pressupost de només 4,5 milions) Peele, un debutant en la realització que amb Déjame salir, l’anàlisi més afilada  del racisme realitzada magistralment des de l’horror i sense fugir de la comèdia, ja s’ha fet una veu imprescindible als Estats Units, amb molt a dir (només té 35 anys). És només el cinquè director negre nominat en 90 anys i el primer que aconsegueix el triplet com a productor, realitzador i guionista, i en aquesta última categoria és el favorit.

 

El cine dels aventurers

Greta Gerwig (dreta), amb Saoirse Ronan, en el rodatge de 'Lady Bird'.

Notícies relacionades

Com ell, Gerwig, als seus 34 anys, és la representant d’una nova generació de cineastes. És l’única dona que ha estat nominada com a directora (i només és la cinquena en 90 anys), i opta també a l’Oscar pel guió original de Lady Bird, una pel·lícula tan personal (i de trets autobiogràfics) com accessible. Pot representar el seu debut en solitari darrere de la càmera, però se sent com l’última expressió d’un llenguatge propi que fins ara havia anat expressant més en l’actuació.

El quintet de creadors el completa un altre autor en majúscules, Anderson, candidat per El hilo invisible i l’únic de tots cinc nominat prèviament, per Pous d’ambició (el guió d’aquesta pel·lícula li va valer l’Oscar). I repassar els treballs de tots cinc porta a pensar una altra vegada en Truffaut. «El cine de demà serà fet per aventurers», va escriure en una ocasió. «Les pel·lícules de demà no seran fetes pels funcionaris de la càmera, sinó per artistes que veuen la realització de cine com una aventura sorprenent i excitant». 

Paul Thomas Anderson (dreta), amb Daniel Day-Lewis, en el rodatge de 'El hilo invisible'