CONFLICTE PATRIMONIAL

Alcalde de Sixena: "Si les pintures han estat vuit segles sense climatització, no sé a què ve ara tanta obsessió"

Ildefonso Salillas nega que les obres es traslladessin pel 155 i lamenta que el Govern espanyol hagi permès a la Generalitat presentar un recurs de cassació

zentauroepp42012398 l alcalde de vilanova de sixena  ildefonso salillas  en un p180218164459

zentauroepp42012398 l alcalde de vilanova de sixena ildefonso salillas en un p180218164459 / Violeta Guma

3
Es llegeix en minuts

L'alcalde de Vilanova de Sixena, Ildefonso Salillas, assegura que el Govern aragonès invertirà nous fons per a la rehabilitació del monestir de Sixena amb l'objectiu d'instal·lar el sistema de climatització. Ho fa, precisa en una entrevista amb l'ACN, per "millorar" les condicions de l'espai, però considera que no seria imprescindible. "Si les pintures han estat vuit segles sense climatització, no sé a què ve ara tanta obsessió", diu. Així mateix, Salillas nega que Aragó només reclami obres a Catalunya i no a altres territoris de l'Estat i justifica la decisió assegurant que demanen exclusivament les adquirides després del 1923, moment en què el monestir va quedar protegit al ser declarat Bé d'Interès Cultural. L'alcalde aragonès deixa clar que els 44 béns en litigi amb el Museu de Lleida no han tornat gràcies a l'article 155, un context que considera que no ha "beneficiat a ningú". També critica que el ministre de Cultura permetés a la Generalitat presentar un recurs de cassació.

La polèmica al voltant de les condicions del monestir per acollir les pintures murals de la sala capitular del cenobi ha sigut el blanc principal del debat per al seu retorn. De fet, la jutge va paralitzar fa unes setmanes el seu trasllat argumentant la "fragilitat" dels frescos romànics. En la decisió es posava en dubte la idoneïtat de l'espai i, segons la jutge, tampoc estava acreditat que s'haguessin acabat les obres de restauració de la sala capitular ni la instal·lació d'un sistema de climatització que garantís les condicions òptimes per a la seva conservació. Davant aquesta situació, Salillas ha recordat que les pintures murals han estat al Museu Nacional d’Art de Catalunya durant anys "sense climatització" que, assegura, no es va instal·lar fins al 1995 coincidint amb la seva exposició al públic. Des del museu esgrimeixen que, prèviament a la seva exposició, van estar guardades en les reserves, juntament amb la col·lecció d'art romànic, amb pintures murals com les de Sant Climent de Taüll. Un entorn considerat "l'adequat" fins llavors i equiparable al d'altres museus de l'Estat.

La sortida dels murals del MNAC

Salillas també lamenta que el Museu Nacional no vulgui traslladar les pintures a Sixena però en canvi sí que va permetre que viatgessin a Nova York i Londres als anys 70 i 90. "Jo les desmunto quan vull però per anar a Sixena, que és més a prop, no es poden desmuntar ", critica. Una afirmació que des del MNAC precisen. Només han sortit del museu alguns fragments desmuntables de les pintures, els que serveixen per accedir als arcs sobre les quals estan muntades, peces de 70 centímetres per 50. Concretament, es van traslladar al Met de Nova York, entre el febrer i el maig del 1970, dues peces coincidint amb l'exposició 'The year 1200'. Entre el març i el juliol del 1997 va tornar al mateix museu nord-americà un dels dos fragments més un segon per a l'exposició 'The glory of Bizantium. Art and culture of the middle Bizantine'. Finalment, el 1984 aquests mateixos dos van participar en la mostra 'English romanesque' de la galeria Ayward de Londres.

El polèmic estat de les peces

Notícies relacionades

Preguntat sobre el polèmic estat dels 44 béns que van arribar al desembre procedents del Museu de Lleida, Salillas demana evitar "encendre" la "polèmica" perquè "estan com han d'estar", i recorda que els tècnics fan fotografies de prova de les obres a la sortida i a l'entrada dels equipaments. Els alabastres que pertanyien al ‘Retaule del Nen Jesús’ assegura que van sortir en mal estat de Sixena, mentre que els del ‘Retaule de Santa Anna’ sí que estaven en bon estat i, per aquest motiu, s'exposaven. El president d'Aragó i la consellera de Cultura van denunciar el mal estat en què van arribar al monestir fins al punt que van apuntar a la possibilitat de demanar indemnitzacions pel "maltractament" que asseguraven que havien patit.

Reclamar només a Catalunya 

L'alcalde surt al pas de les crítiques que des de Catalunya es formulen assegurant que Aragó només reclama les obres que es troben en equipaments del principat. Salillas explica que només reclamen les obres que van ser adquirides per altres equipaments o territoris després del 1923, any en què es va declarar el monestir monument nacional, una figura que garanteix la "protecció". Així, assegura que hi ha obres anteriors a aquesta data que són a Catalunya i que no s'han reclamat, com el ‘Retaule de Nostra Senyora dels Àngels’, ubicat al MNAC i comprat per la Junta de Museus als anys 20. En aquest sentit, l'alcalde aragonès lamenta que el MNAC no els permeti accedir als seus arxius per comprovar la data d'entrada de diverses obres d'art.