música

Els altres de Youtube: els grups de música infantil que triomfen

Grups de música infantil sumen milions de reproduccions a la plataforma de vídeo amb cançons adreçades a nens de 0 a 9 anys

Els temes de Cantajuego, Dàmaris Gelabert i Mainasons, que omplen auditoris de famílies senceres, sonen a cases i escoles

cmontanyes41431413 cantajuego171230191248

cmontanyes41431413 cantajuego171230191248

4
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La imatge d’un nen fent anar un mòbil o una tauleta amb facilitat ha deixat de ser estranya. A l’iPad del pare o la mare –això, el que no té el seu propi dispositiu–, el menor té tendència a fixar la vista o fer lliscar el dit cap a una icona vermella amb el símbol del play. Allà, a Youtube, el nen pot navegar per canals dedicats als videojocs, al maquillatge o a la cuina pensats o no per a ells. Enmig de tot això, la música ha trobat en aquesta plataforma audiovisual un lloc més per al seu consum. També amb els més petits.

Youtube ha impulsat les carreres de molts nous artistes i, fins i tot, ha potenciat gèneres musicals en els quals l’estètica desenvolupa un paper important a l’hora d’atrapar el consumidor. Sobretot es reconeix en els ritmes urbans que, adreçats a un públic jove, han trobat a la plataforma el lloc perfecte per al seu creixement. Però més enllà de tots aquests nous sons, en el costat oposat s’hi troben els grups de música infantil, que sumen milions de reproduccions dels seus videoclips amb cançons dirigides a nadons i nens de menys de 9 anys.  

Les xifres de visualitzacions dels grups infantils més rellevants a Youtube superen les dels artistes amb més presència en el panorama musical actual. En són exemple Dàmaris Gelabert Mainasons, dos casos d’èxit incontestable cantant en català. La primera acumula més de 60 milions de visualitzacions, i els segons, més de 20. Txarango, per exemple, acumula 36 milions de reproduccions a la plataforma. En castellà, el fenomen infantil és Cantajuego. El grup, que fa una dècada que puja als escenaris, suma més de 1.800 milions de visualitzacions dels seus vídeos musicals a Youtube des del 2011. Per contextualitzar: amb més temps a la plataforma, David Bisbal acumula 580 milions de reproduccions i Alejandro Sanz, 560 milions. Sí que els iguala, encara que amb més temps de vida a Youtube, Pablo Alborán.

Dàmaris Gelabert en un dels seus espectacles / el periódico

Punt d'inflexió

Dàmaris Gelabert fa dues dècades que fa discos de cançons infantils. Durant molts anys, aquesta pedagoga i terapeuta catalana dedicava la major part del seu temps a treballar amb canalla, sempre amb la música com a eina. «La cançons ens vinculen amb el món de les emocions, són un reforç positiu molt important a nivell afectiu per als petits», explica. Fa quatre anys va decidir «posar cara» als seus temes gravant videoclips. «Sabia que sonava molt a les escoles, però no havia trobat mai el camí de la música», exposa. Una vegada gravats els vídeos, a Youtube va trobar el lloc ideal per arribar «a les cases i les famílies». La cantautora té clar que el seu èxit a la plataforma li va permetre trobar el camí i dedicar-se plenament a la música infantil. «M’ha canviat la vida, ara faig vida de cantant». 

Una cosa semblant li ha passat al projecte Cantajuego, que, cantant en castellà, arrasa a Youtube. I no només a Espanya, sinó que la plataforma també els ha obert les portes del mercat sud-americà. «El fenomen a Youtube ha fet que estiguem valorant anar de gira per allà», explica Puli Díaz, un dels integrants del grup. La popularitat de Cantajuego els va portar fins i tot a tenir el seu propi espai de televisió al canal infantil Disney Channel.

Cançons pròpies i versions

Tant Dàmaris Gelabert com Cantajuego ofereixen al públic infantil un repertori propi, amb cançons amb un marcat accent educatiu pedagògic. «Intento fer cançons que ajudin els nens a créixer d’una manera sana», explica la cantautora. «El més bonic és quan et diuen que aprenen coses amb les teves cançons i ajudes a connectar tota la família», afegeix. Les lletres de Cantajuego també segueixen aquesta línia. «Parlem de la sostenibilitat, el medi ambient, el respecte als animals…», explica el Puli.

El grup Mainasons, al finalitzar un concert / el periódico

El grup de la Garriga Mainasons va començar el 2012. Ho va fer d’una manera diferent de les dues formacions esmentades abans. «La idea era fer música de qualitat versionant les cançons populars», explica Jana Sirés, que interpreta la Mel a Mainasons. Així, amb unes bases de reggae, coreografies senzilles i historietes il·lustrades, els seus videoclips han reintroduït els temes de sempre a les cases catalanes a través de Youtube. També a la dels Messi, ja que el futbolista va publicar mesos enrere a Instagram un vídeo del seu fill petit cantantInstagram  la versió de Mainasons d’En Joan Petit quan balla. Més enllà de l’èxit en aquesta plataforma, The Penguins Ska, Pot Petit o Xiula són altres propostes musicals catalanes per al públic infantil.

També per als pares

Notícies relacionades

Cantajuego, Dàmaris Gelabert i Mainasons coincideixen a assenyalar la importància d’agradar també als pares. «Quan als nens els agrada una cosa poden arribar a ser molt pesats», comenta Gelabert. Diuen que les seves cançons sonen a les escoles, als cotxes i les cases. I poden ser un bàlsam per als pares. «Ens diuen: ‘Des que us hem descobert, la nostra filla sopa bé’», explica la Jana. La frase evoca la imatge d'un nen menjant sense perdre detall a la pantalla d'una tauleta.

Aquest èxit entre els més petits fa que omplin teatres i auditoris de famílies senceres. Així ho van fer dissabte, dia 30, a Barcelona en doble sessió Cantajuego (Auditori Fòrum) i Dàmaris Gelabert (Teatre Victòria), amb una altra actuació programada el dia 31.