ESTRENA A BCN

Un 'Romeu i Julieta' d'ara mateix al Liceu

Joëlle Bouvier ofereix una versió contemporània i cinematogràfica protagonitzada pel Grand Théâtre de Genève

L'Orquestra del Gran Teatre interpreta la música de Prokófiev en directe en les sis representacions previstes

zentauroepp40786690 icult le ballet du grand th tre de gen ve debuta al liceu171102131207

zentauroepp40786690 icult   le ballet du grand th  tre de gen ve debuta al liceu171102131207
zentauroepp40786699 icult   le ballet du grand th  tre de gen ve debuta al liceu171102131218
zentauroepp40786701 icult   le ballet du grand th  tre de gen ve debuta al liceu171102131227
zentauroepp40786710 icult   le ballet du grand th  tre de gen ve debuta al liceu171102131236

/

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La coreògrafa suïssa Joëlle Bouvier ofereix al Liceu una versió contemporània del ballet Romeu i Julieta, amb els magnífics intèrprets del Ballet du Grand Théâtre de Genève. Des d’avui i fins diumenge, hi haurà sis funcions d’aquest drama sobre els amants de Verona, basat en l’obra homònima de William Shakespeare, amb música de Serguei Prokófiev, interpretada en directe per l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu i dirigida per Manuel Coves.

«És un luxe presentar aquest ballet amb música en directe», assenyala la creadora, que va desenvolupar aquesta coreografia fa gairebé 10 anys. Des de la seva estrena el 2009, la peça s’ha interpretat moltes vegades en diverses gires. «Sempre he trobat ballarins amb la personalitat idònia per als rols principals», afirma, satisfeta de la seva productiva relació amb la companyia suïssa de Ginebra. «Al Liceu venim amb una jove ballarina que m’encanta i amb qui també vaig treballar el 2015. És molt important haver col·laborat abans, perquè després el vocabulari i l’esperit de l’obra s’assimilen amb més facilitat».  

Els protagonistes del ballet són Nahuel Alejandro Vega i Sara Shigenari. Tots dos ja van treballar amb ella en una versió ballada de l’òpera Tristany i Isolda, de Richard Wagner, fa dos anys. «El meu treball té un vessant cinematogràfic. Necessito ballarins que també siguin actors per recolzar-me tant en la seva tècnica física com en la seva capacitat interpretativa», assegura Bouvier, que durant anys va treballar amb L’Esquisse, companyia que va formar amb la seva exparella, Régis Obadia.

Professional de dilatada trajectòria, subratlla que versionar clàssics suposa un enorme desafiament però, alhora, és un verdader plaer. Romeu i Julieta, escrit amb una música composta per ser ballada, li va plantejar molts dubtes al començament. «En realitat, malgrat l’esforç que suposa, és magnífic revisar ballets amb tanta història i deixar-hi la teva pròpia empremta. M’encanta la idea de concentrar-me en una obra coneguda que han coreografiat i ballat artistes de renom per oferir una visió pròpia i personal. La meva versió és diferent per més que es tracti d’una obra universal». Bouvier s’ha centrat en la passió entre Romeu i Julieta conservant «la intriga que se situa al cor d’aquesta història». 

Els amants i el seu cercle

En la seva proposta, ha obviat els personatges secundaris i ha retallat l’obra fins a deixar-la en una hora i 20 minuts, aproximadament. «M’he centrat en Romeu i en Julieta, en la seva història d’amor i en els personatges del seu cercle íntim que graviten al voltant seu, Tibald i Mercutio. Intento acostar-me a la seva tragèdia amorosa des de la contemporaneïtat». Per a les baralles entre les famílies Capuleto i Montesco, per exemple, ha agafat com a referència «les lluites de carrer  de films de Pier Paolo Pasolini on la gent es provoca per divertir-se però tot acaba malament».

L’escena del duo d’amor transmet una enorme sensualitat. La seva intenció és que, tot i la poesia i l’abstracció de la peça, el públic vegi un Romeu i Julieta «molt pròxim». Malgrat comptar amb partitures que daten del segle XIX, el seu ballet parla d’una història actual perquè, com Bouvier recorda, és universal. «Encara avui hi ha Romeus i Julietes, parelles que no tenen dret a estimar-se per no pertànyer a la mateixa classe social o per una qüestió ètnica. I hi ha joves que s’enfronten a altres simplement perquè són diferents. Això converteix Romeu i Julieta en una obra extremadament contemporània que ressona en els nostres dies».

A la coreògrafa li encanta col·laborar amb el Ballet du Grand Théâtre de Genève que dirigeix Philippe Cohen. Se sent a gust amb els seus 22 magnífics ballarins. «Estan acostumats a concentrar-se i treballar en universos molt diferents perquè treballen amb coreògrafs diferents de primer nivell. Això els ha enriquit com a artistes». Entre ells destaquen Sidi Larbi Cherkaoui, Cisco Aznar, Benjamin Millepied i Jeroen Verbruggen.

Notícies relacionades

«Més enllà de la seva versatilitat, els ballarins d’aquesta companyia m’agraden perquè són molt forts tècnicament i, alhora, capaços de desenvolupar un treball profund d’interpretació que els permet no només ballar, també encarnar personatges en escena. És un autèntic plaer treballar amb ells», conclou.