CRÒNICA
El Raphael de sempre, i alguna cosa més
El cantant va oferir un imponent recital al Palau Sant Jordi amb els seus clàssics i el material d'estrena del disc 'Infinitos bailes'
![fcasals40455075 raphael171008175841 fcasals40455075 raphael171008175841](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/40b90390-641f-474f-ab44-c7b6eafab0b6_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
fcasals40455075 raphael171008175841 /
Un disc amb material original, 'Infinitos bailes', llançat a finals del 2016, ha servit una vegada més la imatge d’un Raphael admirat per generacions més joves, músics que li han compost un nou repertori, si bé aquest dissabte, al Palau Sant Jordi, van manar els clàssics, és clar. «Són 55 cops ja, ¡55 anys a Barcelona!», va saludar a l’inici de la nit amb tres de les noves peces, abans d’afegir: «Però jo sé molt bé a què han vingut».
El públic que va ocupar un Sant Jordi en format amfiteatre hi havia anat per recórrer de la seva mà aquelles cançons de llegenda, plenes d’afirmació vital, temperament, retrets i melodrama «en carn viva», però no hauríem de ventilar d’un cop la nova collita: 'Infinitos bailes' i 'Aunque a veces duela' es van ajustar al seu tarannà amb notables recorreguts emotius, i la joia de la corona va ser la tercera, 'Igual (Loco por cantar)', de Diego Cantero (Funambulista), un retrat hiperrealista i èpic d’aquest Raphael genuí als 74. «'Igual que ayer, pero más fiero / pero más tierno, con más verdad'».
Ètica d'extrems
Notícies relacionadesLa quarta ja va ser 'Mi gran noche', i a partir de llavors, l’antologia sense fre a través d’un 'Yo sigo siendo aquel' que, com altres vegades, va culminar amb una postil·la contemporània: «Segueixo sent el mateix, el Raphael de sempre». Va lluir el poder pulmonar habitual, apte tant per a teatres com per a grans recintes, encara que amb la gola una mica ferida al principi. Ser Raphael és situar-te en els extrems i forçar el teu cos, i les cordes vocals, a seguir les exigències de l’ànima. No hi ha alternativa.
Si els últims anys l’hem vist cantant amb una orquestra o escorant-se cap al soul i el funk, aquesta vegada el so va ser bastant rocker, amb guitarres fins i tot heavy en composicions com 'Por una tontería'. Un Raphael wagnerià, que es va agafar un descans, sempre relatiu tractant-se d’ell, en les incursions acústiques de 'La quiero a morir' (Francis Cabrel), 'Gracias a la vida' (Violeta Parra) i 'Adoro'. Estenent la sessió fins a les dues hores i mitja, 31 cançons, va seguir buidant-se en èxits com 'Escándalo', 'Yo soy aquel' i 'Como yo te amo', consolidant una vegada més un vincle de ferro amb el seu públic.
- "Ansu hauria pogut ser Lamine Yamal"
- La web de Russia Today va fomentar la violència i la polarització en moments crítics per a Catalunya i Espanya
- Veïns de la ‘nova Diagonal’ denuncien pífies a les voreres
- L’ús de ‘bots’ va propulsar la cobertura de la propaganda russa sobre l’1-O
- El congrés del joc obre l’any firal i omple hotels a BCN
- La crisi de l'habitatge La Cerdanya esclata contra la pressió immobiliària més agressiva
- Legislatura catalana ERC evita aclarir si negociarà suplements de crèdit amb el Govern després de la negativa dels Pressupostos
- Denúncia contra Errejón El dur interrogatori del jutge Carretero a Elisa Mouliaá: «Diu que es va treure el membre viril. ¿Sap vostè per què?"
- Global Traffic Scorecard 2024 Barcelona lidera el rànquing espanyol de temps perdut en embussos: 41 hores a l’any
- tribunals Laporta es desmarca davant el jutge de l’acusació d’estafa i afirma que l’han implicat per «la seva notorietat»