NOU SIMFONIES EN QUATRE DIES

Dudamel: "Beethoven és un terratrèmol d'emoció"

El director veneçolà ofereix la integral de les simfonies del compositor alemany amb l'Orquestra Simón Bolivar al Palau de la Música Catalana

cmontanyes37619363 barcelona 10 03 2017  icult gustavo dudamel director de orqu170311181244

cmontanyes37619363 barcelona 10 03 2017 icult gustavo dudamel director de orqu170311181244 / ELISENDA PONS

5
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El director veneçolà Gustavo Dudamel (Barquisimeto, 1981) demostrarà una vegada més el seu compromís amb la música i les noves generacions al Palau de la Música Catalana. A partir d’avui i durant quatre dies oferirà la integral de les simfonies de Beethoven de forma cronològica amb l’Orquestra Simfònica Simón Bolívar, gran formació sorgida d’un sistema d’orquestres creat a Veneçuela per José Antonio Abreu per ajudar els joves a millorar socialment i intel·lectualment a través de la música.

I tot sense partitura. No la necessita. Ha respirat música tota la seva vida. «De petit dirigia aquestes obres a casa amb els meus ninotets», recorda. Als 9 anys, el seu oncle li va regalar la partitura de la Cinquena simfonia. «Segurament és la que més dec haver dirigit», va recordar divendres, aprofitant l’hora de dinar per a la seva cita  amb la premsa per no desaprofitar ni un sol minut del seu valuós temps. Dudamel, també director artístic de la Filharmònica de Los Angeles, està considerat com el renovador de la música clàssica per la seva capacitat per connectar amb nous públics. I la seva fama ha anat a més després de  convertir-se aquest 2017 en el mestre més jove davant la Simfònica de Viena en el tradicional Concert de Cap d’Any.

JOVES

Ell i els seus músics, que ronden entre els 17 i els 34 anys, obren aquest diumenge la marató simfònica de Beethoven amb la Primera i la Segona, al migdia (12.00 hores), i la Tercera i la Quarta, a la tarda (19.00 hores). Dilluns interpretaran la Cinquena i la Sisena, i l’endemà, la Setena i Vuitena, sempre a les 20.30 . Dimecres, a la mateixa hora, arribarà l’esprint final amb la Novena. El cant de l’alegria que culmina la peça serà interpretat per les veus del Cor de Cambra del Palau i l’Orfeó Català, que celebra el seu 125 aniversari.

Les formacions acompanyaran també la Simón Bolívar amb aquesta famosa obra quan actuï a Madrid, l’endemà, a l’Auditorio Nacional. Barcelona és la primera ciutat europea on Dudamel ofereix la integral de Beethoven, que després oferirà al nou auditori d’Hamburg, el moderníssim Elbphilarmonie, i al famós Musikverein de Viena.

«En el caòtic món actual ple de conflictes i intolerància, el missatge humanista de Beethoven encara adquireix força», va destacar Dudamel, que comparteix la mateixa visió que Simon Hasley, responsable musical de l’Orfeó Català. Tots dos es van conèixer fa anys, quan el veneçolà era assistent de Simon Rattle a la Filharmònica de Berlín.

CULTURA

«La llibertat que s’ha de donar al poble és la cultura», va afegir Dudamel parafrasejant l’escriptor Miguel de Unamuno. «L’art et permet cultivar l’esperit i desenvolupar la teva creativitat per crear bellesa. La cultura és bellesa i si els joves hi tenen accés tindrem homes i dones millors». Per a ell les simfonies de Beethoven representen tot això. «Potser va ser el geni més gran. La seva evolució i revolució artística encara perduren», va afegir el director després d’assenyalar l’enorme influència de la seva música.

El mestre Nikolaus Harnoncourt (1929-2016) va interpretar Beethoven de la seva manera, i Willhem Fürtwängler (1886-1954), d’una altra completament diferent. «Hi ha moltes formes d’interpretar Beethoven i totes són vàlides. No existeix una veritat absoluta. L’important és interpretar la música tal com l’entenem, la seva tècnica, el seu simbolisme i com s’expandeix el seu esperit. S’ha de respectar la tradició, mai imitar». La universalitat del momument simfònic de Beethoven és brutal. «Es pot tocar a l’Amazones, l’Índia, el Japó i on sigui». El seu missatge va directe a l’ànima.

L’Orquestra Simón Bolívar de Venezuela, una formació jove i plena d’energia que ha crescut amb aquesta música, aposta per la seva pròpia versió. «El nostre Beethoven serà explosiu, ple de creativitat i amor». I afegeix: «L’interpretem tal com el sentimos, i això està molt ben pensat i desenvolupat al llarg de tots aquests anys». No s’ha d’oblidar que Dudamel va començar a dirigir els músics d’aquesta formació quan es va crear l’Orquestra Nacional Infantil a principis dels anys 90. La cohesió entre ells és meravellosa, ja que que toquen junts des de la infància. I afegeix: «El nostre Beethoven serà full of life, estarà ple de vida. Serà un terratrèmol d’emoció».

No és la primera vegada que interpreten la integral en quatre dies. Fa dues setmanes ho van fer a Caracas i el 2015 a Bogotà (Colòmbia). Tantes hores de música d’un mateix compositor permet aprofundir en les connexions entre les simfonies. «És un aprenentatge immens. El primer dia toquem dos concerts i quatre simfonies. Suposa un treball mental, emocional i físic. No és senzill».

Les entrades per a aquesta integral, que ha sigut possible gràcies a la col·laboració de l’Obra Social La Caixa, es van esgotar fa temps. Sis-centes persones, moltes abonades al cicle Palau 100, han adquirit el cicle complet per disfrutar des del principi fins al final d’aquest apassionant viatge musical. Però l’aventura es pot seguir a través de la retransmissió en ­streaming a la web del Palau de la Música i pel canal Medici TV.

SENZILL

Dudamel, un home vitalista que es vesteix de forma senzilla –va amb texans, polo i vambes–, aspira que la música clàssica arribi a tothom, independentment de la posició o edat. «La música és una. No és nova ni vella. És atemporal. Encara que les peces de Beethoven daten de fa 200 anys, cada vegada que les interpretes són noves perquè cada vegada sonen diferent».

Notícies relacionades

Com els seus mestres José Antonio AbreuDaniel Barenboim i Claudio Abbado, Dudamel lluita contra idees preconcebudes sobre la música clàssica. ¿Com? «No s’ha de ser arrogant. S’ha de crear comunitat i acostar-nos a la gent perquè si no ens seguiran veient com unes estàtues». Per això, insisteix, «és primordial transmetre que aquesta música és un goig, que serveix per viure el moment».

Una altra estratègia per acostar-se a nous públics ha sigut establir col·laboracions amb artistes d’altres estils com Chris Martin, de Coldplay, o amb el veterà crooner Tonny Benet, amb qui la Filharmònica de Los Angeles tocarà aquest estiu. A l’estadi del Hollywood Bowl han arribat a reunir fins a 15.000 espectadors, comenta satisfet. Malgrat tot, a Espanya molts l’han descobert no pels seus èxits artístics sinó per ser la parella de l’actriu María Valverde.