TALENT IMMIGRAT

Un granadí en els crèdits de 'La La Land'

Anele Onyekwere, criat a Baza, de pare nigerià i mare de Zújar, va treballar en l'edició musical de la gran favorita dels Oscars

lpedragosa37426262 anele la la land170224220445

lpedragosa37426262 anele la la land170224220445

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Era un somni que sempre tenia al cap, treballar a Hollywood», diu Anele Onyekwere, enginyer musical nascut a Granada però criat a Baza, de pare nigerià i mare de Zújar. «Deu ser igual per a tots els que ens dediquem al cine, encara que he d’admetre que el salt i el canvi no són gens fàcils». Onyekwere és músic, però també és fan de la ciència i de la informàtica. «L’enginyeria musical semblava la combinació perfecta», ens diu des de Los Angeles, on treballa des de fa uns anys. Quan va acabar els estudis superiors al conservatori es va formar en producció musical i enginyeria al prestigiós Berklee College of Music, on també va estudiar composició i producció de bandes sonores. 

    

El seu camp d’entrenament va ser la tele nacional: des de finals de la dècada passada, va passar per multitud de sèries com a muntador, productor o mesclador de les seves bandes sonores. El seu currículum és infinit i inclou sèries tan populars com 'La señora', 'Tierra de lobos', 'Gran Reserva'… Ell se sent orgullós en particular de dos projectes recents com 'Isabel' i 'Carlos, Rey Emperador', en què va tenir ocasió de gravar amb l’Orquestra i Cor de RTVE. «Amb els pressupostos espanyols, fer una sèrie completa amb música orquestral és una tasca molt àrdua –assenyala–, però malgrat tot, molt gratificant».

   

SENTIT MUSICAL

 Onyekwere apareix en els crèdits de la pel·lícula 'La La Land' com a «editor musical addicional». És un orgull, afirma, i una cosa que li reportarà, segurament, aconseguir sucosos nous treballs. Però ja havia treballat abans a Hollywood i en produccions de pressupost contundent: es pot rastrejar el seu nom a 'Exodus: Dioses y reyes', de Ridley Scott, o en la recent 'Independence day: contraataque'. Va ser mentre treballava en aquesta última quan el cap de postproducció de 'La La Land' li va demanar la seva ajuda. 

    La pregunta és: ¿a què es dedica exactament un editor musical? ¿Quina va ser la feina d’Anele en la pel·lícula favorita d’aquests Oscars?  «Com a editor musical, una de les tasques principals és ajustar la música que ja està gravada a les seqüències. Les pel·lícules segueixen evolucionant després que es grava la música, les seqüències s’allarguen o s’escurcen, i nosaltres adaptem aquestes músiques perquè segueixin funcionant tal com el compositor i el director volen».

    

Segueixi, per favor. Algun exemple concret. «Imagina que una seqüència s’escurça perquè el diàleg quedi millor. La música gravada amb aquesta seqüència no funcionaria perquè la longitud és diferent. El treball seria adaptar-la perquè segueixi tenint sentit musical i segueixi marcant els moments que el compositor i el director volien que es marquessin». Sona bé. Té sentit.

Notícies relacionades

 

A LA FAMÍLIA MARVEL

Potser a algun altre enginyer el desafiament li hauria fet por: treballar en un musical requereix un especial sentit del ritme i la coordinació. Per a Onyekwere no va ser un problema perquè li encanta el gènere. «Conec els musicals en profunditat gairebé des que era un adolescent. En realitat, em sentia molt tranquil només havia de recórrer a la meva experiència i a la meva intuïció». Després de donar un cop de mà en 'La La Land', va treballar a 'Doctor Strange', de Marvel, per la qual va estar nominat als Golden Reel Awards (els premis del sindicat d’editors de so dels Estats Units). «Ara estic treballant a'Thor: Ragnarok', i ja formo part de l’equip de Marvel Studios. Per a mi, un altre somni fet realitat».