HOMENATGE AL BEAT MALLORQUÍN

Un viatge musical a l'univers de Ramon Llull

Salvador Brotons dirigeix l'estrena al Palau de la Música de la seva ambiciosa 'Cantata de Randa'

L'Orfeó Català, la Simfònica de les Illes Balears, la soprano Marta Mathéu, el baríton Josep-Ramon Olivé i l'actriu Silvia Bel interpretaran la peça

fcasals37064903 icult salvador brotons dirigeix l estrena de la cantata de r170127141302

fcasals37064903 icult salvador brotons dirigeix l estrena de la cantata de r170127141302

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Salvador Brotons (Bar­celona, 1959), compositor convidat aquesta temporada al Palau de la Música Catalana, ofereix aquest cap de setmana la seva obra més ambiciosa, Cantata de Randa, una peça simfo­nico­coral realitzada en homenatge a Ramon Llull (1232–1316), coincidint amb el 700 aniversari de la seva mort. L’obra compta amb llibret de Neus Dalmau i se submergeix en l’apassionant vida de l’autor del Llibre de les bèsties.

    L’obra condensa en menys d’una hora (dura 42 minuts aproximadament) els passatges més importants de l’existència de Llull, des de la seva llegenda de llibertí a la seva transformació i conversió a la fe de Crist. Narra també la seva visió de les religions cristiana, musulmana i jueva, el seu retir a la muntanya de Randa per meditar i escriure i els seus problemes amb la Inquisició. La cantata es divideix en nou parts que segueixen cronològicament la vida i l’obra del beat mallorquí.

ELS PARTICIPANTS

El mateix Brotons dirigirà l’obra, interpretada per l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, de la qual va ser titular, l’Orfeó Català i els solistes Marta Mathéu (soprano) i Josep-Ramon Olivé (baríton). Ell és qui encarna Llull i s’alterna com a narrador amb l’actriu Sílvia Bel. El llibret inclou passatges de textos de Llull en català antic, així com de Joan Alcover i d’altres poetes anònims influenciats per Llull.

    L’obra, amb una certa gestualitat per dotar-la de més força en els moments culminants, ha suposat un repte immens per a Brotons. «Ha sigut un treball molt difícil. Vaig haver de realitzar una gran tasca d’investigació per incloure sons de l’època, des del cant gregorià fins a músiques sefardites, sarraïnes i cristianes, sense haver de recórrer a instruments massa especials per no encarir la producció», destaca el compositor i director, titular de la Banda de Barcelona i de la Simfònica de Vancouver. La peça es va estrenar el 21 de gener a Manacor (Mallorca) i avui, just una setmana després, es presenta al Palau de la Música (20.30 hores). El concert s’obrirà amb Reflecting Hamlet, una obra de David León que s’escoltarà per primera vegada al Palau, i La tempesta i l’obertura de Romeo i Julieta, totes dues de Txaikovski.

SO MEDIEVAL

Notícies relacionades

«La meva intenció era que sonés medieval, que fos una cantata diferent del que havia fet anteriorment», insisteix el compositor. «Volia que a l’escoltar-la la gent viatgés a l’època de Llull i pogués seguir el seu periple pel Mediterrani i per Europa». Neus Dalmau, la llibretista, destaca la manera en què ha «fluït» la seva col·laboració amb Brotons. «Ha sigut un procés llarg però molt orgànic i dinàmic», assegura.

    La Cantata de Randa arrenca amb un passatge que situa el context històric en què va néixer Llull, després de les convulsions de la primera croada contra els càtars, i conclou amb un gran cant d’amor basat en el Cant de Ramon i en fragments del Llibre d’amic e amat