EL CENTENARI D'UN MITE DEL CINE

Els 10 millors treballs de Kirk Douglas

Vincente Minnelli, Stanely Kubrick i Billy Wilder figuren entre els directors que millor van saber canalitzar el talent de l'actor

Kirk Douglas, a ’Espartaco’ (1960), de Stanley Kubrick.

Kirk Douglas, a ’Espartaco’ (1960), de Stanley Kubrick.
Kirk Douglas fa 100 anys avui, divendres.

/

3
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Kirk Douglas compleix 100 anys aquest divendres. L'actor, mite vivent del cine, va oferir algunes de les seves interpretacions més memorables encarnant individus insolents, rebels o traumatitzats. Aquesta és una selecció d'alguns del seu treballs més destacats d'entre el seu prop de centenar de pel·lícules per a cine i televisió, en una carrera amb presència de grans directors com Vincente Minelli, Stanley Kubrick o Billy Wilder.

CAMÍ DE LA FORCA (1951)

Després dels seus personatges de malvat de 'film noir' a 'L'estrany amor de Martha Ivers' i 'Retorn al passat', Douglas va brindar la primera de les seves moltes i bones prestacions en el 'western' amb aquest film de Raoul Walsh, en què el desert com a espai abstracte resulta tan fonamental com els personatges que han de creuar-lo. Una paràbola intensa i angoixant, en expeditiu blanc i negre, sobre els límits de la llei.


EL GRAN CARNAVAL (1951)

Potser és aquest el paper més sòlid de Douglas en el terreny dramàtic, el d'un periodista alcoholitzat, arribista i en hores baixes que no té dificultats a convertir en notícia sensacionalista, i lucrativa, la història d'un miner atrapat en un túnel després d'un despreniment; és el seu as a la màniga del títol original ('Ace in the hole'). Dirigeix el Billy Wilder menys còmic i més dur i amarg.


CAUTIVOS DEL MAL (1952)

Vincente Minnelli va realitzar un incisiu retrat de rerefons de Hollywood a partir de la relació d'un guionista, un director i una actriu amb un despòtic productor. La ductilitat melodramàtica de Douglas al servei d'aquest personatge inspirat en Val Lewton, el productor de 'La dona pantera', i el megalòman David O. Selznick. Minnelli i Douglas tornarien sobre el tema amb 'Dues setmanes en una altra ciutat'.


LA PRADERA SIN LEY (1955)

A Douglas, com a Marlon Brando, l'atreia de tant en tant el martiri dels seus personatges. La pallissa que rep en aquest 'western' de King Vidor és monumental. Encarna un 'cowboy' insolent que es veu involucrat en la lluita entre dos importants ramaders. El filferro espinós talla l'espai en dues meitats irreconciliables i suposa el fi d'una època. Projecte molt personal de l'actor, rodat en només 22 dies.


VAN GOGH, LA PASSIÓ DE VIURE (1956)

Nova col·laboració entre l'actor i Vincente Minnelli. Es tracta d'un retrat de Van Gogh, la creació de la seva obra i el seu turment interior. Douglas intenta en tot moment interioritzar l'autor d''Els gira-sols'; aquesta interpretació li va valer el Globus d'Or. Anthony Quinn li dóna la rèplica com a Gauguin. El treball de fotografia és tan refinat i pictòric com el que caldria esperar d'un esteta com Minnelli.


DUEL DE TITANS (1957)

Esplèndida recreació a càrrec de John Sturges de la relació entre Wyatt Earp (Burt Lancaster) i Doc Holiday (Douglas) i el duel a l'OK Corral de Tombstone, motiu de tants 'westerns' cinematogràfics ('Pasión de los fuertes', entre altres). Douglas broda el caràcter nerviós, vehement, impulsiu del seu personatge. Sturges i Douglas repetirien en un altre 'western' similar, 'L'últim tren de Gun Hill' (1959).


CAMINS DE GLÒRIA (1957)

Projecte personal de Douglas, que va gestionar la pel·lícula amb la seva companyia Bryna Productions. Direcció de Stanley Kubrick, participació en el guió del 'hard boiled' Jim Thompson, contundent missatge antibel·licista i una excel·lent exploració de les irracional mentalitat castrense. Un 'art film' de gran pressupost amb què Kubrick va fer el salt de qualitat i Douglas es va instal·lar en l'ala esquerra de Hollywood.

LOS VIKINGOS (1958)

Encara que va encarnar personatges més heroics o èpics en altres films d'aventures ('20.000 llegües de viatge submarí', 'Ulisses', 'Riu de sang'), el seu millor paper en el gènere va ser el del violent, sanguinari i borni Einar, fill del cabdill víking en aquesta obra mestra de Richard Fleischer. Es tracta d'una de les millors recreacions portades a terme a Hollywood sobre el món atàvic i pagà dels víkings.


ESPÀRTAC (1960)

Notícies relacionades

Després d'entendre's bé a 'Senders de glòria', Douglas, també productor d''Espàrtac', va trucar a Kubrick quan es va cansar d'Anthony Mann, el director que va començar el rodatge de la història del gladiador Espàrtac i el la seva revolta contra Roma. Un personatge a la mesura de l'actor, entre el lirisme (les escenes d'amor amb Jean Simmons), l'acció (les baralles al circ) i l'el turment redemptor (la crucifixió).


EL COMPROMÍS (1969)

Impossible oblidar l'inici d'aquest film d'estil autobiogràfics d'Elia Kazan, quan l'executiu que interpreta Douglas intenta suïcidar-se col·locant el seu petit descapotable a tota velocitat enmig de dos camions gegants en plena autopista. Una altra de les grans actuacions dramàtiques de l'actor, el personatge del qual es debat entre la seva dona, la seva amant i la rutina d'una vida que no va voler viure mai.