Anar al contingut

¿Quines són les 25 cançons d'artistes catalans més escoltades al món des que existeix Spotify?

Tres grups, amb ressò a l'Amèrica Llatina, copen els 12 temes més populars a la xarxa des que el servei es va posar en marxa el 2008

Ernest Alós

Actuació de Pau Donés.

Actuació de Pau Donés. / FERRAN SENDRA

¿Quines són les cançons d'artistes catalans que han sigut escoltades més vegades a tot el món des que es va posar en marxa el servei de 'streaming' Spotify l'any 2008? La vencedora, per aclamació, és 'La Flaca', de Jarabe de Palo. El tema de Pau Donés ha acumulat des d'aleshores més de 29 milions d'audicions, 10 milions més que el segon tema que és... 'Agua', del mateix Pau Donés. Lògicament, les dades globals que apareixen en l'aplicació d'escolta de la multinacional sueca premien els artistes que han sabut fer carrera a Amèrica, però a més mostren un biaix generacional a favor dels més recents (Jarabe de Palo, Estopa i Love of Lesbian copen les 12 primeres posicions) davant de veterans amb dècades de gires al currículum com Joan Manuel Serrat

Per començar: aquí va la llista dels deu temes de músics catalans més escoltats, per amenitzar la lectura de l'artícle:

Les dades recollides en aquesta informació només es refereixen a les audicions en el servei de ‘streaming’ Spotify. Tenint en compte que en l'actualitat la majoria del consum de música ja és digital, i la penetració d'aquest servei, amb 75 milions d'usuaris arreu del món, el resultat suposa una mostra molt significativa. No obstant, està esbiaixada pel que fa a edat. Considerant que el 49% dels usuaris d'aquest sistema són menors de 25 anys, el 24% tenen entre 25 i 35 anys i tan sols el 27%, més de 35 anys, és fiable com a mostra dels gustos musicals de les generacions més joves. Cosa que explica moltes de les característiques de la llista que adjuntem.

Si ens limitem als 50 temes més escoltats, tots per sobre dels 2,5 milions d'audicions, empaten Jarabe de Palo i Estopa amb vuit cançons. Els segueixen Love of Lesbian amb set, Manolo García i Macaco amb cinc, Loquillo i Joan Manuel Serrat amb tres, La Pegatina, Manel i Sergio Dalma amb dos i, amb un, Txarango, Teràpia de Shock, El Último de la Fila, Mónica Naranjo i Montserrat Caballé amb el seu duo amb Freddy Mercury 'Barcelona'.

A destacar, com a mostra de la solidíssima base local de seguidors que han aconseguit (probablement, més que de la seva audiència exterior, que potser també), la presència de quatre temes en català en aquest 'top 50', competint amb la producció musical en castellà dirigida a un mercat global. Si se sumés un 'top 100', la producció encara seria més alta. A continuació, per no fer interminable aquest article, la llista de les 25 cançons més escoltades: 

EL 'TOP 25'

1. Jarabe de Palo. La Flaca. 29.169.641
2. Jarabe de Palo. Agua. 19.768.263
3. Estopa, El Run Run, 11.649.323
4. Jarabe de Palo. Depende. 10.234.878
5. Love of lesbian. Club de fans de John Boy. 9.939.087
6. Jarabe de Palo. Grita. 9.798.443
7. Jarabe de Palo. El lado oscuro. 9.515.200
8. Estopa. Como Camarón.  9.195.586
9. Estopa. Tu calorro. 8.794.719
10. Estopa. Pastillas para dormir. 7.943.990
11. Love of lesbian. Allí donde solíamos gritar. 7.739.011
12. Manolo García. Pájaros de barro. 7.663.963
13. Love of Lesbian. Lucha de gigantes. 7.711.957
14. Loquillo / Loquillo y los Trogloditas. Cadillac solitario. 7.277.333
15. Jarabe de Palo. Bonito. 6.806.242
16. Macaco. Moving. 6.296.601
17. Estopa. Por la raja de tu falda. 6.334.501
18. Jarabe de Palo. ¿A dónde vas? 6.022.904
19. Macaco. Tengo. 6.003.318
20. Estopa. Vi tinto. 5.998.282
21. Sergio Dalma. Bailar pegados. 5.985.527
22. Macaco. Con la mano levantá. 5.833.421
23. Loquillo. Feo, fuerte y formal. 5.668.736
24. Joan Manuel Serrat. Mediterráneo. 5.276.893
25. Macaco. Hijos de un mismo dios. 5.256.099

LES ABSÈNCIES

Segurament estranyaran moltes absències. Però totes tenen una explicació. En l'audiència de Spotify no només queda premiada la producció dels grups dirigits a un públic més jove sinó també les cançons llançades al mercat els últims anys, quan el servei ha aconseguit xifres més altes de penetració. Així, per exemple, estan més representades les cançons de Manolo García que les d'El Último de la Fila. O s'explica que el quart tema de Joan Manuel Serrat després de 'Mediterráneo', 'Lucía' 'Hoy puede ser un gran día', un clàssic com 'Cantares', no aparegui fins a la posició 76, o 'Insurección' d'El Último de la Fila, en el 91. Més enllà queden temes al seu dia populars com els d'El Dúo Dinámico o la producció de la rumba i el flamenc catalans, amb dos únics temes, 'Pequeño vals vienés' de Sílvia Pérez Cruz i 'El muerto vivo' de Peret, per sobre del milió d'audicions, i amb Las Migas (978.738 escoltes del seu tema més popular, 'Con toda palabra'), Miguel Poveda ('Alfileres de colores', 873.762), Gato Pérez ('La rumba de Barcelona, 126.978), Mayte Martín (538.146 amb 'El día que me quieras') i Los Amaya ('Vete', amb 844.641) amb xifres inferiors als grans èxits del pop català més recent.

UN PARELL DE PRECAUCIONS AMB AQUESTES DADES

Aquesta llista ha sigut elaborada a partir de les xifres d'audicions de cada cançó que ofereix de forma oberta Spotify, dada que només està disponible per a les 10 peces més populars de cada autor. Una manera de recollir les dades que té limitacions. En aquest recompte hi surten perjudicats els temes que tenen diverses versions, per exemple en directe i en estudi, o versions d'altres intèrprets diferents del seu autor, que no hem comptabilitzat. Quan totes dues apareixen en el ‘top 10’ de l'autor les hem sumat (per exemple, ‘Cadillac solitario’), però hi ha casos en què alguna versió en directe no està recollida: probablement ‘Mediterráneo’, de Serrat, i 'Wa Yeah!' d'Antònia Font perden algunes posicions per això.

La recerca dels autors s'ha fet prenent com a referència l'exhaustiva llista d'artistes musicals catalans existent a la Viquipèdia i les llistes recents de cançons més venudes i/o escoltadesTot i així, és possible que alguna hagi passat desapercebuda: si és així, pots escriure a l'adreça de correu que encapçala aquest article per fer-nos ho saber.   

¿I AQUÍ, QUÈ S'ESCOLTA?

Una cosa és quins artistes en català o catalans són els més escoltats (en qualsevol indret del món). I una altra, què escolten els usuaris catalans de Spotify. Una informació que no és gens fàcil de saber, i que té una rellevància relativa: en general, els grans èxits globals són això, globals, i dominen també l'audiència local. Cosa que va quedar demostrada l'any passat, quan la multinacional va facilitar a aquest diari, com a mostra significativa, la llista de cançons més escoltades a Catalunya l'octubre del 2015.

Justin Bieber, Adele i One Direction eren els més escoltats aquí. Entre els 40 temes més escoltats en cadascuna de les províncies catalanes només s'hi colaven, i en segona fila, cançons d'Estopa, Els Catarres i Txarango. Per sota de Cali y el Dandee, J. Balvin, Juan Magán, Pablo Alborán, Coldplay o Avicii. Una llista que era una galleda d'aigua freda per als que han interpretat erròniament els mapes de cançons de Spotify, en un servei que mostra les cançons “més distintives” que sonen en nombroses ciutats del món, és a dir, aquelles que diferencien els gustos d'un lloc concret respecte a les tendències globals. És a dir, que ara mateix, per exemple, aquesta llista l'encapçalin Animal, Els Catarres, Blaumut, Manel i Luthea Salom no significa que siguin els més escoltats sinó únicament els artistes que diferencien el consum musical de Barcelona del d'altres ciutats.

CONVERTIR MILIONS D'AUDICIONS EN MILERS D'EUROS

Les xifres acumulades, aquests milions d'escoltes, quina rendibilitat tenen per a l'artista? Si es dóna per bona la xifra mitjana de 'royalties' per a discogràfiques i músics que la companyia calcula (aproximadament 6,5 euros bruts per cada miler d'audicions, tot i que això depèn d'en quin país s'han produït i si vénen dels usuaris del servei 'premium' de pagament o del gratuït amb publicitat), només les cançons amb més d'un milió d'audicions superarien els 6.000 euros d'ingressos a través de Spotify (a repartir entre artista i discogràfica). És a dir, per exemple, només 42 cançons gravades en català han arribat a superar aquest llindar d'ingressos.