World Press Photo, una finestra al món al CCCB

L'exposició recorre els principals esdeveniments de l'any a través de les millors imatges

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

World Press Photo, l'exposició que reuneix les millors imatges de fotoperiodisme del món i una de la que més visitants genera a la ciutat -43.210, el 2014-, arriba al Centre d’Art Contemporani de Barcelona (CCCB), fins al 13 de desembre, amb una clara intenció: convidar l'espectador a ‘Veure per entendre’, un lema que segons Silvia Omedes, la directora de Photographic Social Vision, l'entitat que organitza l'exposició, “encaixa amb la filosofia de la institució: acostar la fotografia per entendre el món en què vivim i per entendre'ns millor a nosaltres mateixos”. 

I el que s'han de veure són les 134 instantànies i 7 peces multimèdia guanyadores de l'última edició del concurs. “Uns treballs que tendeixen a entrar més en l'àmbit domèstic i parlar més de nosaltres”, apunta Omedes. Teoria que recolza el guanyador d'aquesta edició, Mads Nissen, que s'ha emportat el guardó amb una íntima imatge de dos homosexuals russos. “Necessitem més imatges íntimes, que permetin a l'espectador contactar amb el tema, que arribin al cor”, sosté.

DENÚNCIA DE LA POR

La de Nissen és la fotografia que rep el visitant en la mostra. Una imatge de Jon i Alex estimant-se al seu petit apartament de Sant Petersburg. La instantània, malgrat la bellesa de la seva factura -“increïblement bonica, magnèticament executada i amb una composició impecable”, segons el jurat- és molt més que una foto d'amor, és la denúncia de la por que viuen les parelles homosexuals a Rússia per “l'homofòbia radical que experimenta el país amb grups organitzats que es dediquen a torturar”, explica el guanyador. I “és també un mirall on mirar-nos i preguntar-nos si realment som tan tolerants com ens creiem”, assegura.

Notícies relacionades

La imatge competeix en atenció amb una altra instantània impactant, la feta per Massimo Sestini a prop de la costa de Lampedusa amb una barca abarrotada d'immigrants moments abans de ser rescatada per una fragata de l'Operació Marenostrum. La crisi dels refugiats i el drama humanitari que es viu al Mediterrani convertit a marxes forçades en un cementiri són, juntament amb la tragèdia de l'Ebola i el conflicte d'Ucraïna, els temes més tractats en els treballs presentats aquesta edició.

MESSI I LA COPA

Amb tot, el World Press Photo també té instantànies amables. La majoria en l'apartat d'esports: Impagable és la cara de Messi embadocat davant la copa del món de futbol que Argentina acabava de perdre en l'últim mundial. I preciosa, l'adaptació a l'altitud de certes plantes al cim més alta de Malàisia. I és que així és el món i així ho retraten els fotoperiodistes. Capaços “davant de la realitat magmàtica d'enquadrar i per tant escollir el que queda dins i el que queda fora. I amb el que deixa dins explicar-ho tot”, sentència Vicenç Villatoro, director del CCCB.