OBRA ARTÍSTICA DEL CINEASTA A CAN FRAMIS
Una exposició despulla la intimitat creativa de Bigas Luna

’Il sesso dei segni’ (1996).
Quan a Celia Orós, viuda de Bigas Luna, li pregunten quines eren les influències pictòriques del seu marit, respon, gairebé ofesa: «¿Les influències? Doncs què vols que et digui, la vida. Caminava pel camp i veia un bassal i per a ell era una obra d'art». L'exposició Bigas Luna, més de Bigas i més de Luna destrueix les barreres que hi pugui haver entre la trajectòria cinematogràfica i la pictòrica de l'artista català. «Bigas no pensava on s'acabava la pintura i començava la pel·lícula. Era un creador que utilitzava la imatge com a suport per transmetre el seu món», explica Gloria Bosch, comissària de l'exposició, que es pot visitar al museu Can Framis de Barcelona fins al 20 de desembre juntament amb una mostra del fotògraf Oriol Jolonch.
Més de Bigas i més de Luna està dividida en quatre espais que reivindiquen la importància de quatre conceptes bàsics en l'obra del director de Jamón, jamón: natura, tecnologia, compartir i fluids bàsics (aigua, sang i llet).
Lones llargues sobre les quals experimentava amb textures, una taula com a símbol del ritual de compartir -«en els rodatges posava una taula i hi asseia tot al voltant tothom per posar idees en comú i debatre», explica Bosch-, els seus diaris inèdits, una mostra de 590 dibuixos
-d'un total de 4.500- de la sèrie Caras del alma, un curt d'un projecte d'homenatge a Valle-Inclán o una mostra de Microcosmos, on posava la tecnologia al servei de l'art. A partir de l'ampliació, Bigas Luna centrava la mirada en alguns detalls dels seus quadros. Amb aquest canvi de context, creava una obra nova.
Celia Orós diu que el seu marit pintava amb calçots secs. Els periodistes arquegen les celles i ella explica: «Sí, els calçots són un material molt bo una vegada que s'han assecat. La canya té la duresa perfecta. Tot i que, bé... -matisa- ell pintava amb el que li passava pel cap, amb pinzells normals, amb els dits... amb el que fos».
L'exposició traspua un aire d'intimitat, de creador relaxat. «Deixava els guions a l'hort perquè els folis agafessin textura. Ho tenia tot ple de papers, d'idees», diu la viuda. Després, Bosch, més acadèmica, dirà que és clar que les influències pictòriques de Bigas Luna eren Goya, Miró, Picasso i Dalí.
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Sanitat privada El grup Vithas estrenarà el seu hospital de referència a Catalunya a l’octubre
- Un crim sense resoldre 24 anys desprén L’ADN del jersei d’Helena Jubany obre la porta a un judici
- Cimera a París 26 països, entre ells Espanya, "es comprometen formalment" a desplegar tropes a Ucraïna un cop signada la pau
- Onze de Setembre Illa dissenya una Diada «oberta al món»: «Catalunya és un país ric dins de la seva diversitat»
- Xoc entre poders Illa critica la plantada de Feijóo en l’obertura de l’any judicial: «No podem desmuntar o desprestigiar les institucions»
- Òbit Giorgio Armani, el ‘rei’ de la moda italiana, mor als 91 anys
- Discrepàncies internes Rull rebutja els motius de Giró per anar-se’n de Junts: «Quan hi ha possibilitat d’entesa s’entra a fons, aquí i a Madrid»