SENTÈNCIA JUDICIAL
Els fans de Tintín vencen els hereus d'Hergé
A partir d'ara es podran utilitzar les vinyetes de Tintín sense haver de pagar drets als hereus d'Hergé. És la conclusió a la qual ha arribat el tribunal de l'Haia encarregat de resoldre el conflicte que enfrontava des de l'any 2009 Moulinsart, la societat gestora dels drets d'autor del dibuixant belga, amb l'associació de fans del reporter del tupè Hergé Genootschap, a la qual pertanyen gairebé 700 tintinòfils neerlandesos. El diari holandès NRC Handelsblad i el francès Le Figaro es feien ressò d'una decisió judicial sustentada en un contracte d'edició que data de 1942 en virtut del qual Hergé cedia implícitament els drets sobre els textos i les vinyetes de tots els seus àlbums a Casterman.
Com que des de la mort de l'autor de Tintín, el 1983, l'hereva universal d'Hergé, Fanny Rod-well, no va qüestionar aquest acord, la justícia holandesa considera que Moulinsart no tenia dret a reclamar res als membres d'Hergé Genootschap. L'assumpte li pot costar car a Moulinsart si tots els que han pagat drets per l'ús dels dibuixos reclamen que se'ls tornin els diners. «Molts clubs de fans d'Hergé s'han vist obligats a pagar drets per utilitzar les vinyetes de Tintín, quan abans tot es feia de manera informal i gratuïta», subratllava al diari belga Le Soir el president d'Hergé Genootschap, Jan Aarnout Boer. «Aquests clubs podrien a partir d'ara reclamar una devolució», va afegir.
L'associació Hergé Genoots-chap va néixer l'any 1999 i publica entre tres i cinc vegades a l'any la revista Duizend Bommen et Sapristi!, on hi ha articles il·lustrats amb dibuixos de les aventures de Tintín. Inicialment Moulinsart va autoritzar aquestes reproduccions fins que el 2009 va decidir facturar-les. La gestora va arribar a demanar 35.000 euros als tintinòfils holandesos per portar a la seva revista l'obra d'Hergé, provocant amb aquesta decisió que l'assumpte acabés als tribunals.
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Girona Un intent d’ocupació a Font de la Pólvora (Girona) deriva en disturbis i un grup assalta i causa destrosses al centre cívic
- Clàssic a Montjuïc El Madrid guanya el Barça per primera vegada en la seva història i li recorda que no és immortal (1-3)
- La caiguda d'una roca de grans dimensions talla un carril a l'eix Transversal, a Rajadell
- Un accident acaba amb un cotxe dins d'una perruqueria a Figueres
- CRISI MIGRATÒRIA El Govern s’obre a augmentar el finançament a les comunitats autònomes per l’acollida de menors migrants
- Fiscalitat El Govern aprovarà reduir l’IRPF a les rendes inferiors a 33.000 euros després d’un pacte amb ERC
- La revolució del ‘barre’ aterra al Vallès Occidental