SINGULAR NOVETAT A LA CARTELLERA DE DEMÀ
Zombis a l'Havana
'Juan de los muertos' és la primera pel·lícula cubana de morts vivents
La pel·lícula del director espanyol Alejandro Burgués parla de la revolució cubana en clau de zombis. /
L'equip deJuan de los muertos, pel·lícula que s'estrena demà, està orgullós per diverses raons. Una, haver rodat la primera pel·lícula cubana de zombis. Normal, perquè l'obertura d'una cinematografia a altres gèneres -o subgèneres- és sempre bona notícia. La segona, ser autors de la primera producció independent que autoritza el Govern cubà en 53 anys. La tercera, contribuir a un fenomen recent: l'eclosió del cine llatinoamericà de gènere, cada vegada més present en festivals.
«Els directors llatinoamericans de gènere estem trobant a poc a poc el nostre espai, i hem d'aconseguir que aquest cine s'exhibeixi perquè té el potencial de portar públic a les sales. Ens queden un parell d'anys, però aquesta generació que vam créixer ambTiburóniLa guerra de les galàxieshem avançat molt en poc temps», explica Alejandro Brugués, director deJuan de los muertos, un híbrid genèric que planteja una invasió de morts vivents a la ciutat de l'Havana. Nascut a Buenos Aires però amb nacionalitat cubana, el cineasta es va proposar en el seu segon llarg el següent repte: rodar i ambientar a Cuba una pel·lícula que homenatgés el cine de zombis i que a la vegada reflectís, sense intenció de fer cine polític, l'escenari real de la història.
Notícies relacionades«Volia fer el film de zombis que sempre hauria volgut veure com a fan del gènere i, al mateix temps, aprofitar per parlar de Cuba, dels cubans, de com som. Era un procés d'observació de la realitat cubana des dels ulls d'un fan de les pel·lícules de gènere. El que vaig fer va ser agafar escenes de la vida quotidiana a Cuba i posar-hi zombis, però sense la pretensió de fer un cine de tesi», afegeix Brugués, que proposa una barreja de terror, comèdia i referències socials que remet a la magníficaZombies party(2004). «Vaig intentar no deixar-me influir gaire pel cine de zombis. Però, és clar, em vaig estudiar totes les pel·lícules de zombis i la d'Edgar Wright és de les meves favorites. De totes maneres, encara que hi ha gestos còmplices a pel·lícules comNueva York bajo el terror de los zombiiBraindead: tu madre se ha comido a mi perro, volia que el resultat fos una cosa nova».
SENTIT DE L'HUMOR/ I la novetat la marca l'escenari:Juan de los muertosno destaca per original, però la recreació de l'Havana plena de zombis, fotografiada pel català Carles Gusi, té l'atractiu de les coses insòlites i exòtiques: «El context és tan original que les referències a altres pel·lícules queden més bé, no sembla que el director hagi afusellat el treball d'altres», fa broma l'actor Jazz Vilá, que encarna un travesti en peu de guerra que ajuda el Juan del titular en la seva croada. L'encarregat de donar vida al protagonista és Alexis Díaz de Villegas, que considera que l'encert de Brugués ha estat cuidar el sentit de l'humor del film: «No volia fer-me el graciós, que és el que fan els humoristes cubans. L'humor a Cuba es basa en la paraula, en la broma, a burlar-se d'un mateix. Aquí l'humor evita una mica això però a la vegada és molt cubà. Parlem dels nostres problemes, però hi ha certa elegància i respecte en la mirada a nosaltres mateixos, a la nostra societat».
- A Astúries Mansour Gueye, el senegalès que després d'una dura travessia en pastera va acabar vivint a Espanya: "Vaig venir per buscar-me un futur millor i tenia clar que el primer era aprendre l'idioma"
- Aquest dijous El vent i els plàtans en flor provoquen una pluja de pol·len en una Barcelona vestida de gala per a Sant Jordi: «Hi ha nivells d’al·lergògens excepcionals»
- Sant Jordi 2026 Sant Jordi i els il·lustradors contra la IA: «S’alimenta de la nostra feina: mal copia, però no crea»
- Sant Jordi 2026 Pat Ubach: "Portava anys dient a les meves filles que han d'aconseguir els seus somnis i jo no ho estava intentant, fins ara"
- FC Barcelona Lamine Yamal no tornarà a jugar amb el Barça aquesta temporada, però salva el Mundial
