Fórmula u

L’última fletxa de Hamilton

  • La inèrcia guanyadora de Mercedes encara pesarà més que el límit pressupostari per unir el seu nom a tots els rècords de l’anglès

  • La nova reglamentació persegueix igualar les forces dels equips a la pista

L’última fletxa de Hamilton
3
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

El del 2022 serà el campionat amb els nous monoplaces d’F-1, dissenyats per afavorir els avançaments, les baralles a la pista. El del 2021, que va arrencar ahir amb els lliures del GP de Bahrain, és el Mundial de l’inici del límit pressupostari de 123 milions d’euros (exclosos motors, pilots i els tres salaris més alts), que han d’igualar les forces dels grans (l’any passat Ferrari, Mercedes o Red Bull van sobrepassar els 400 milions), amb els McLaren, Alpine, Aston Martin, etc., que saben com competir amb menys recursos. El futur promet una F1 més vibrant, igualada i sostenible econòmicament.

Però en l’arrencada de la campanya encara pesa més la inèrcia de l’excepcional tasca i recursos de Mercedes en l’última dècada. Només el sempre màgic llapis d’Adrian Newey al capdavant del disseny dels Red Bull pot incomodar en certes fases el camí de Lewis Hamilton i Mercedes cap al vuitè títol de l’anglès, i la confirmació del domini més destacat de la història d’aquest esport per part de les fletxes de plata.

Gairebé tot se sabia...

El domini de Mercedes, la seva superioritat tècnica, ha sigut tan destacat que, durant la segona part de la temporada passada, després de l’estiu, «ens vam dedicar a provar caixes de canvi, suspensions i tota mena de solucions per al 2021 durant les sessions dels divendres», explica un enginyer de Mercedes que, òbviament, prefereix conservar l’anonimat. Alguns rivals ho sabien, –gairebé tot es xerra als pubs de Towcester on es prenen pintes els enginyers i mecànics de vuit dels deu equips de F-1 que té les seves fàbriques en un radi de 60 quilòmetres– i també s’olorava alguna cosa la Federació Internacional (FIA) i la FOM, organitzadora de la F-1, el director tècnic de la qual, Ross Brawn (un dels artífexs dels set títols de Schumacher a Benetton i Ferrari, i l’impulsor de l’equip actual de Mercedes) va advertir a l’estiu: «Farem tot el possible perquè alguns equips no aprofitin el pressupost il·limitat del 2020 per fer provisió de peces de cara al 2021 i eludeixin el límit pressupostari».

Pot ser que vigilin que a la seu de Mercedes a Brakley no hi hagi un magatzem ple de peces per al 2021, però no han evitat que fessin la major part de la despesa, la de la recerca, el disseny i les proves, per arribar a aquest Gran Premi de Bahrain, el primer de l’any, amb tots els deures fets, i tots les evolucions previstes per a l’any perfectament testades en pista i al túnel del vent.

Notícies relacionades

«No són només els diners per efectuar hores al túnel del vent, o per disposar de més empleats, etc.», explica un enginyer de McLaren. «Els equips més forts tenen la gent més brillant, i sobretot, han establert els millors processos de recerca i l’organització més eficient. Això seguirà sent un plus en igualtat de condicions pressupostàries comparat amb els equips amb cervells menys brillants, sistemes de CFD [Dinàmica de Fluids Computacional] menys evolucionats, més problemes de correlació amb túnels del vent menys moderns, llastrats amb simuladors menys fiables...».

El rival a batre

L’opinió de tot el pàdoc de Bahrain és que Mercedes continuarà sent l’equip a batre, per molt que en els tres dies de tests la nova posterior del cotxe s’hagi tornat nerviosa, difícil de controlar per als pilots i que estigui portant temps per a la seva compressió als enginyers. «El vent a ràfegues, la pols a la pista... tot es va complicar per a només tres dies de tests per intentar comprendre el cotxe», afirma Lewis Hamilton. «Ara no som el cotxe més ràpid, però aquest equip sap com solucionar el problema», diu convençut el noi de Stevenage, que va renovar per només un any, el 2021, l’any predestinat per aconseguir el seu vuitè títol, un més que Michael Schumacher, i acabar de trencar tots els rècords de l’F-1, que aniran per sempre units al nom de Mercedes. Aquest és el pacte. Després, George Rusell, ocuparà el seu lloc.