aparatós impacte

Hamilton: «Grosjean es podia haver decapitat»

El pilot francès sortirà aquest dimarts de l'hospital després del seu gravíssim accident de diumenge

segea56040741 topshot   medics attend to haas f1 s french driver romain gr201130160144

segea56040741 topshot medics attend to haas f1 s french driver romain gr201130160144 / HAMAD I MOHAMMED

3
Es llegeix en minuts

L’equip Haas de fórmula 1 ha anunciat aquest dilluns que el seu pilot, el francès Romain Grosjean, podria abandonar l’hospital Bahrain Defence Force aquest mateix dimarts. Després de tenir un accident aquest diumenge al GP de Bahrain en què el seu cotxe es va partir per la meitat i es va incendiar, el pilot va patir cremades lleus a les mans. «Podia haver quedat decapitat», va comentar el campió del món Lewis Hamilton.

«Romain va rebre la visita de Günther Steiner, el director de Haas, i està previst que surti de l’hospital dimarts, 1 de desembre», va publicar l’equip. El pilot continua la seva convalescència i «el tractament de les cremades al dors de les mans va bé», ha afegit l’escuderia.

Que Romain Grosjean hagi sortit sa i estalvi, tot i que amb cremades lleus a les mans, del seu terrorífic accident a la sortida del Gran Premi de Bahrain diumenge és una prova de l’èxit dels esforços dedicats a la seguretat en la fórmula 1. Per Lewis Hamilton les imatges del monoplaça en flames eren «d’un altre temps». La bola de foc que va envoltar el cotxe accidentat del francès recordaven quan els F-1 s’incendiaven habitualment, com el de Niki Lauda a Nürburgring (Alemanya) el 1976.

El foc no és un desconegut

És cert que tampoc el foc s’ha convertit en un desconegut, com va recordar el motor en flames del cotxe de Sergio Pérez al final de la carrera, però amenaçava la vida d’un pilot des dels anys 90. L’accident de Grosjean «va ser el primer per a la nostra generació», va assenyalar un altre francès, Pierre Gasly.

Sens dubte va ser una mostra dels progressos realitzats en matèria de seguretat en l’esport de l’automòbil des de les morts de Roland Ratzenberger i sobretot Ayrton Senna a Imola (Itàlia), el 1994, que van marcar un abans i un després. «Aquell cap de setmana va ser un catalitzador dels canvis», va reconèixer Max Mosley, llavors president de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), que posa les regles i és responsable de la seguretat en l’F-1.

La seguretat als circuits

Des d’aleshores els circuits (reconeguts a cada carrera i validats cada tres anys) han avaluat molt, ampliant les zones de sortida i perfeccionant les barreres de seguretat. En l’accident de Grosjean, «sembla que tot va jugar el seu paper», va assenyalar diumenge Michael Masi, director de carrera de l’F-1 i responsable de la seguretat dels grans premis per a la FIA. La cèl·lula de supervivència, habitacle en titani dels monoplaces, va protegir les cames i el tors del pilot, de 34 anys.

El sistema HANS, una armadura en Kevlar (material lleuger i excepcionalment resistent) que li fixa el casc, va mantenir el cap i el coll. L’halo, arc de titani que envolta el ‘cockpit’, li va preservar el cap quan el cotxe es va incrustar a 220 km/h contra una barrera de seguretat. Sense l’halo, «podia haver quedat decapitat», va dir Hamilton.

Obligatori en la categoria des del 2003 i el 2018 respectivament, aquests dos últims dispositius van ser en un primer moment criticats pels pilots, abans de salvar vides. «Jo no hi era favorable fa alguns anys, però sense ell no seria aquí per parlar amb vosaltres», va reconèixer Grosjean des del seu llit de l’hospital.

Hamilton va lloar també els nous vestits ignífugs introduïts aquest any. «No em venien gaire de gust perquè creia que els que teníem estaven bé, aquests són més grans, més voluminosos i més pesants, fa molta calor ja dins del cotxe», va dir el britànic. «Avui penso que va estar ben vist», va afegir sobre la novetat.

Cascos reforçats

Notícies relacionades

Des del 2019 els cascos han sigut reforçats i els pilots estan equipats amb guants biomètrics que envien dades vitals al cotxe mèdic, el primer que arriba als accidents. Diumenge el seu pilot i el metge van intervenir en nou segons, junt amb els comissaris de pista encarregats de la seguretat. La seva actuació va permetre a Grosjean sortir de l’incendi en 28 segons, abans que el seu vestit el deixés de protegir.

«Mostra l’eficàcia de les mesures de seguretat extensives que hem introduït i la rapidesa dels nostres processos d’intervenció», va afegir MasiHamilton i Gasly, entre d’altres, van felicitar la FIA i l’F-1 però van demanar que no s’adormissin sobre els seus llorers. Després de cada accident s’obre una investigació. «Tardarem setmanes o mesos a saber com podem millors i en què, és un procés que no para mai», va dir el director de carrera.