Anar al contingut

LA FÓRMULA 1

Hamilton s'imposa en el GP d'Hongria

El primer gran duel entre el pentacampió i el noi de moda va acabar amb victòria del pilot de Mercedes

Miguel Martínez

Formula One F1 - Hungarian Grand Prix - Hungaroring, Budapest, Hungary - August 4, 2019 Mercedes’ Lewis Hamilton in action during the race REUTERS/Bernadett Szabo

Formula One F1 - Hungarian Grand Prix - Hungaroring, Budapest, Hungary - August 4, 2019 Mercedes’ Lewis Hamilton in action during the race REUTERS/Bernadett Szabo / BERNADETT SZABO (REUTERS)

No tots els títols, no totes les victòries pesen el mateix, el valor depèn de la categoria del rival. En els seus cinc anys a la F-1 Max Verstappen sumava set victòries amb duels davant Sebastian Vettel, Charles LeclercValteri BottasDaniel Ricciardo... Li faltava una batalla davant el més gran. Dissabte es va graduar en classificació amb la seva primera ‘pole’ i diumenge es va doctorar en carrera després de lluitar amb Lewis Hamilton en un tu a tu espectacular. És l’encreuament de trajectòries, un punt d’inflexió en la història, la coincidència del pilot que a final d’any sumarà el seu sisè títol, i del que, de ben segur, el succeirà com a rei en algun moment. Ho va intentar Verstappen, però aquest continua sent l’any de Hamilton, que va sumar la seva vuitena victòria de l’any, la setena a Hungaroring, la 81a de la seva excepcional carrera. 

Hungaroring és un circuit complicat, el més lent després de Mònaco, on la sortida, amb una mica més de 600 metres fins al primer revolt, suposa el moment clau de la carrera. I allà Verstappen va mostrar que ja és un pilot madur. Va reaccionar perfecte a la llums, va enfilar el seu cotxe per tancar Bottas, que arrencava segon, i va mantenir el pols al Mercedes del finandés, que no va poder aguantar l’excepcional arrencada de Hamilton  que el va avançar per fora al revolt tres. L’anglès va sortir a per totes, desitjós d’enfrontar-se a Verstappen, el noi de moda. Noquejat per la situació, Bottas va sucumbir també davant Charles Leclerc, que en l’avançament li va fer malbé l’aleró davanter. La prematura parada en boxes a canviar el morro, el va enfonsar a l’última posició de la carrera des de la qual va aconseguir remuntar fins a la vuitena posició.

El moment complicat

Superat el moment més complicat, Verstappen va mantenir dos segons de distància davant Hamilton en el primer ‘stint’ amb els pneumàtics mitjans. Red Bull el va fer aturar a la volta 30 per canviar al pneumàtic dur. Hamilton ho va fer tres voltes després, amb una mala parada, dos segons més lenta. L’espifiada dels seus mecànics va propiciar que l’anglès tornés a pista amb més de quatre segons de distància, però el noi de Stevenage va eixugar la diferència en tot just quatre voltes, amb un ritme bestial amb què va arribar a l’aleró posterior del Red Bull. I allà va començar la lluita durant una desena de voltes que va acabar roda contra roda al revolt dos, el tres, fins i tot on ningú ho intenta, en el quatre, a 270 quilòmetres per hora, on Hamilton ho va intentar per fora. Verstappen no va cedir ni un centímetre.  “Hamilton m’ha obligat a donar el màxim. Ha sigut genial”, va explicar el jove talent holandès. Hamilton se’n va anar per l’escapatòria i Mercedes va decidir llavors jugar amb l’estratègia. Va fer parar Hamilton  per segona vegada per col·locar el pneumàtic mitjà. “¿Esteu segurs que és la millor estratègia?”, va preguntar Hamilton al seu enginyer Bono per ràdio. “Creiem que arribaràs a atrapar Verstappen a l’última volta”, li van dir a falta de 15 voltes.

La lluita per la victòria es va convertir en 15 voltes de classificació per a Verstappen i Hamilton. Els dos pilots pendents del cronòmetre, de la diferència que es reduïa a un ritme de gairebé un segon per volta. “Quan arribis a Verstappen no tindrà pneumàtics”, li anunciava Bono. I Hamilton preguntava: “¿I com els tindré jo?”. La resposta del seu enginyer va ser clara: “Això ja no importa. Tira tot el que puguis”.

“Aquest cinquè lloc és millor que el de la setmana passada”

Carlos Sainz

Piloto espanyol de F-1

I, mentrestant, Verstappen s’esperava el pitjor: “Els meus pneumàtics han mort”.  Hamilton va fer saltar pels aires els càlculs del seu enginyer i l’anglès va atrpar Verstappen  a quatre voltes del final. I se’l va menjar al primer intent, en la frenada de la recta. Mercedes va jugar les cartes d’una gran estratègia i Hamilton va respondre amb el seu millor pilotatge. “Perdona James, vaig dubtar de la teva estratègia i era el millor”, es va disculpar per ràdio Hamilton. “Només podia sortir bé amb un pilotatge tan increïble”, va respondre l’estrateg. I en un duel de pilots tan grans, el segon lloc mai agrada: “No hem sigut prou ràpids, ho vaig intentar al màxim amb els durs, vaig aconseguir la volta ràpida, però....”, es va lamentar Verstappen.

Amb la mateixa estratègia a dues parades, Sebastian Vettel va finalitzar per davant de Charles Leclerc, en la lluita entre els Ferrari, i immediatament després, Carlos Sainz després d’una excepcional carrera. “Aquest cinquè lloc és molt millor que el cinquè de la setmana passada. Vaig passar Norris a la sortida i Gasly al primer revolt, vaig mantenir un ritme molt pròxim al Ferrari i després vaig mantenir bé la posició davant el Red Bull de Gasly”, va explicar el madrileny.