Anar al contingut

EL GP D'ESPANYA DE MONTMELÓ

Barcelona proposa un model de contracte innovador a la F-1

"Volem passar d'un acord en blanc i negre a un en 4K", relata Joan Fontseré, director del circuit, que vol més que carreres de cotxes dels amos de la F-1

El circuit negocia un model que permeti el creixement i la sostenibilitat en una realitat que no té res a veure amb la del 1991, l'inici del contracte que finalitza aquest any

Miguel Martínez

Barcelona proposa un model de contracte innovador a la F-1

Mercedes compta per doblets les quatre carreres disputades del Mundial, però és Valtteri Bottas qui lidera el Mundial de F-1 amb un punt per sobre de Lewis Hamilton. Una avaria, alguns errors de joventut i les ordres d’equip han distanciat momentàniament el jove Charles Leclerc del cap en una arrencada en què Sebastian Vettel no s’ha deslliurat de la pluja de crítiques que van créixer l’any passat sobre el pilot de FerrariCarlos Sainz estrena millores en el McLaren amb la intenció de consolidar-se com el quart equip de la graella. Així es es presenta el Gran Premi d’Espanya, la 29a edició al Circuit de Catalunya, que disposa d’un parell de mesos per negociar una renovació que no es pressent fàcil. I no sembla que tingui gaire cosa a veure amb la retirada de Fernando Alonso. És la primera vegada, en 18 anys, sense el bicampió del món asturià, tot i que fa temps que l’‘alonsomania’ va abandonar les grades de Montmeló.

El ritme de venda d’entrades no ha variat gaire en aquesta edició i els organitzadors calculen una assistència similar a la dels últims anys, lleugerament per sobre dels 90.000 espectadors durant la jornada de carrera diumenge i més de 170.000 en els quatre dies d’esdeveniment. Aquella edició del 2007 amb grades supletòries i 140.000 espectadors sembla difícil de repetir. La crisi econòmica, que es va iniciar a finals de la dècada passada, va restar afluència, sobretot, en el públic espanyol. El final de l’‘alonsomania’ va començar amb l’última victòria de F-1 en la seva carrera, precisament aquí, a Montmeló. La televisió de pagament i les noves formes de consum del públic més jove obliguen a replantejar-se el futur.

Un contracte de l’any 2019

"No renovarem un contracte basat en la realitat del 1991. Allò era en blanc i negre i estem pensant en 4K”, explica el director del circuit, Joan Fontseré. “L’activitat a la pista ha de ser només una part de l’esdeveniment. Hem d’organitzar molt més entreteniment al voltant durant el cap de setmana i hem de mantenir la flama de la F-1 durant tot l’any, per als milers de persones que el visiten fora dels grans premis de F-1 o motos. Necessitem que Liberty entengui aquesta nova realitat i articular un acord que ens permeti créixer en aquest camí”, afegeix. El consorci també és partidari de firmar un contracte molt més flexible en funció de variables que ara no es contemplen, com ara la de la televisió en obert o tancat o el concurs o no de marques com Ferrari o Mercedes... aspectes que incideixen poderosament en la popularitat i l’interès que pot despertar l’espectacle.

Alguns mitjans com el portal Autosport donen per fet que la pista holandesa de Zandvoort substituirà Montmeló en el Mundial 2020. La direcció del traçat català i la mateixa FOM desmenteix que la inclusió de Zandvoort impliqui la sortida de Barcelona. Montmeló va renovar el seu compromís el 2015 amb la Formula One Management (FOM) –l’empresa propietat de Liberty Media que gestiona la Fórmula 1– per 24 milions. La Generalitat, l’Ajuntament de Montmeló i la Diputació de Barcelona aporten al voltant de la meitat d’aquesta quantia i la venda d’entrades i alguns altres ingressos sufraguen la resta.

163 milions per a Catalunya

El circuit treballa en noves formes d’ingressos, però topa amb models antiquats. El Corte Inglés estava disposat a una acció publicitària en aquest gran premi per valor d’un milió d’euros, que no s’ha pogut concretar per l’“encotillament dels models de publicitat heretats de l’època de Bernie Ecclestone. Liberty està treballant per actualitzar el negoci, però comporta temps, també perquè entengui la realitat que li proposem. És en això que estem treballant”, afegeix Fontseré, que estima encara en alguns mesos la data per tancar la renovació, que, per exemple, no està gens clara en els gran premis de Mèxic i Alemanya. El Vietnam i Holanda entraran en el calendari el pròxim any, i la voluntat de Liberty i de la Generalitat és de prorrogar “el nostre acord com va quedar de manifest” després de la reunió de Chase Carey i el president Quim Torra fa un mes. “Tot està obert; continuem en converses”, insisteixen des de la FOM

El Govern sap molt bé el que suposa el gran premi per a Barcelona i Catalunya, i no només a nivell d’imatge. Un estudi elaborat per l’empresa DEP Institute valora en 163 milions l’impacte econòmic que deixa la F-1 a l’àrea metropolitana de Barcelona. Diners per als hotels, els restaurants, els serveis, l’IVA de cada producte que es consumeix... Una inversió de 24 milions que torna 163 milions a la ciutat, però Barcelona vol ser pionera en un model de negoci innovador que permeti la sostenibilitat econòmica.

Ferrari estrena motor per combatre Mercedes

“Estrenem nou motor, nou oli, un paquet aerodinàmic”, revela Charles Leclerc, el jove talent de Ferrari que no dona res per perdut en aquesta temporada malgrat els quatre doblets de Mercedes. És veritat que no és l’únic equip amb novetats. Mercedes també acudeix amb millores, tot i que s’espera molt dels Ferrari en una pista on van enlluernar en la pretemporada, que acostuma a ser el millor indicatiu del que passarà la resta de l’any. També és un traçat que no se li dona gens malament al sempre potentíssim paquet aerodinàmic dels Red Bull, l’escenari on Max Verstappen va aconseguir tres anys enrere la seva primera victòria en F-1 en la seva estrena com a pilot del primer equip de Red Bull. Formen els tres equips que lluitaran per coses importants, els que avantatgen en gairebé un segon una resta del món en què el McLaren de Sainz vol ser cap de ratolí.