Greuge comparatiu
Els ajuntaments afectats i Renfe pacten alternatives al tancament dels passos a nivell als usuaris amb mobilitat reduïda
Han enviat una carta conjunta a Adif per exigir una solució immediata al problema

Els alcaldes de Sant Feliu de Llobregat (Baix Llobregat), Molins de Rei (Baix Llobregat) i Mollet del Vallès (Vallès Oriental) es van reunir aquest dijous amb la directora de Rodalies Catalunya, Mayte Castillo, per pactar alternatives al tancament dels passos entre andanes a les estacions dels tres municipis.
En un ambient de «cordialitat i entesa», es va arribar a un principi d’acord per trobar un equilibri entre la seguretat i garantir l’accessibilitat dels usuaris amb mobilitat reduïda a les tres estacions, que no estan adaptades. A més, els ajuntaments van pactar amb Renfe una carta que han enviat a Adif per demanar una moratòria del reial decret que obliga a senyalitzar i tancar els passos a nivell.
A la carta, es recorda que les restriccions per travessar les vies suposen un greuge per als usuaris amb mobilitat reduïda que es veuen obligats a allargar o variar els seus trajectes per utilitzar les tres estacions. En aquest sentit, reclamen que el compliment de la normativa es flexibilitzi i s’adapti a les necessitats d’aquests viatgers i que es creï un protocol d’actuació en aquests casos.
Obres d’adequació i soterrament
En l’escrit, els tres municipis han reiterat la petició sobre la necessitat que s’ha d’agilitar el màxim possible les actuacions que han de permetre l’accessibilitat total a les seves respectives estacions.
En el cas de Mollet del Vallès i Molins de Rei les obres integrals d’adequació de l’estació, i en el cas de Sant Feliu l’inici del soterrament de la via i la construcció d’una estació provisional accessible.
La voluntat dels consistoris afectats és revertir la situació per poder garantir l’accessibilitat, la mobilitat i els drets de totes les persones, en igualtat.
Aplicació de la normativa
Des d’aquest mes de març, Renfe, en compliment del Reial Decret 929/2020 del 27 d’octubre sobre seguretat operacional i interoperabilitat ferroviàries, prohibeix que els usuaris amb mobilitat reduïda o els que van amb cotxets infantils travessin les vies per canviar d’andana tot i que no estiguin adaptades.
Des de Renfe es reconeix que fins ara havien sigut flexibles amb el compliment de la llei, però que el reial decret deixa clar que a les estacions amb passos inferiors i superiors i una alta circulació de passatgers, a més de no poder utilitzar els passos a nivell, ara s’han de senyalitzar i tancar.
L’alternativa que ofereix Renfe als usuaris afectats és continuar fins a la pròxima estació adaptada per agafar un tren en sentit contrari i baixar per l’andana on hi ha la sortida.
Més notícies de Mollet a l’edició local d’EL PERIÓDICO
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Els reptes de la Generalitat El Govern recorda que l’ordinalitat i la gestió de l’IRPF són "fonamentals"
- La policia indaga si l’atracament a París va ser un encàrrec des de l’estranger
- Cop històric "El risc zero no existeix"
- Relleu en el Govern La ultraconservadora Sanae Takaichi, elegida primera ministra del Japó
- Est d’Europa La UE prepara amb Ucraïna un pla de 12 punts per intentar frenar la guerra