Mobile World Congress

Tecnologia per salvar vides: l’MWC projecta la innovació sanitària catalana

  • ‘Start-ups’ impulsades per jove talent català com The Blue Box o The Smart Lollipop permeten diagnosticar malalties de forma àgil per prevenir-les

Tecnologia per salvar vides: l’MWC projecta la innovació sanitària catalana

Dyson

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

ver +

Utilitzar la innovació tecnològica per salvar vides és una cosa que el Mobile World Congress (MWC) propugna des de fa anys, però en plena crisi sanitària per la pandèmia de la Covid-19 el seu impuls s’ha convertit en una necessitat vital. Aquests dies el congrés tecnològic que acull Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat ha deixat veure mostres de com el talent català està sent pioner en el desenvolupament de projectes que poden marcar la salut del futur.

És el cas de The Blue Box, un dispositiu ideat per l’enginyera biomèdica Judit Giró Benet que permet detectar el càncer de mama a través de mostres d’orina. A diferència de les mamografies, el seu ús no és dolorós per a les dones ni suposa un procediment irradiador i invasiu que pugui propagar el seu tumor. El dispositiu, que es comercialitzarà per uns 50 euros, es podrà utilitzar a casa sense necessitat de coneixements mèdics, com ja succeeix amb els tests de fertilitat.

Tot i que el seu ús és senzill, el funcionament és tan complex com revolucionari. Dins d’aquesta caixa de plàstic blau hi ha sis sensors químics que reaccionen a certs metabòlits presents a l’orina i que estan associats al càncer de mama. Aquests sensors envien un senyal al núvol, on un algoritme d’Intel·ligència Artificial llegeix i classifica la mostra per analitzar-la amb un 95% de fiabilitat. En tan sols 40 minuts, els resultat de l’anàlisi arriben al mòbil del pacient.

Giró va idear aquest nou mètode com la seva tesi d’investigació a la Universitat de Barcelona. Durant el seu desenvolupament la seva mare va tenir càncer de mama. I és que vuit de cada deu dones han desenvolupat tumors a les glàndules mamàries o ho faran, cosa que el converteix en el tercer tipus de càncer amb més impacte. The Blue Box dona així una resposta tecnològica i científica a un problema sanitari urgent.

Actualment, el projecte està buscant finançament a través de rondes d’inversió i de micromecenatge. Celebrada internacionalment, la idea de Giró va ser reconeguda el novembre passat amb el premi James Dyson. A l’abril van llançar l’‘app’ a Google Play on n’hi ha una demo del que serà el producte.

Piruletes per detectar malalties

Una altra visió catalana que està guanyant atenció és The Smart Lollipop, una piruleta intel·ligent que permet diagnosticar, prevenir i fa seguiment de malalties a través de la saliva. «Volem fer fàcil el difícil, convertir una experiència tan invasiva per als més petits com és una anàlisi de sang en una cosa més àgil i senzilla», explica Diana Ballart, directora executiva i confundadora d’aquesta jove ‘start-up’.

L’objectiu d’aquest projecte està en la detecció del colesterol infantil però preveuen obrir el focus per diagnosticar altres malalties globals com la celiaquia o la malària. «Es podrà utilitzar sense necessitat de tenir gaire formació i transportar fàcilment perquè arribi a països subdesenvolupats», afegeix Ballart. El target de The Smart Lollipop són els nens, però no descarten ampliar el producte per a pacients adults o de la tercera edat.

El seu cas és un exemple de la importància que l’ecosistema emprenedor català té per donar forma a idees disruptives. I és que aquest projecte va néixer a finals del 2017 a l’IFEST, una competició en la qual fins a 7.000 emprenedors competeixen per idear en tan sols tres hores solucions a diferents reptes. The Smart Lollipop va guanyar aquesta edició i va rebre una beca d’Imagine Creativity Center per viatjar per Europa desenvolupant aquesta idea, que va aterrar l’any següent en el 4YFN.

Des d’aleshores, el projecte ha anat creixent. Gràcies al finançament públic han pogut dedicar-se a la investigació. Aquest dilluns es posa en marxa la seva primera ronda per captar inversió privada i l’any vinent s’iniciaran els assajos clínics i la regularització del producte, que esperen que pugui sortir al mercat a finals del 2023. «Al món dels emprenedors la comunitat és bàsica per crear un vincle», explica Ballart, celebrant la tornada de l’MWC. «Una tarda a 4YFN t’estalvia tot un mes per aconseguir contactes».

Formar-se en el món virtual

Notícies relacionades

Altres ‘start-ups’ catalanes orientades al sector salut han acudit aquests dies als salons del Mobile per donar a conèixer els seus projectes i captar l’atenció de potencials inversors. És el cas d’Immersium Studio, una ‘spin-off’ de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que crea experiències de realitat augmentada per millorar la formació de professionals de diferents sectors.

Els seus vídeos interactius de 360 graus estan servint a la Fundació Donation and Transplantation Institute de trasplantaments d’òrgans per ensenyar a comunicar males notícies. El 4YFN també els va servir per accedir a un crèdit europeu que els ha permès formar més de 20.000 professionals sanitaris de tot el continent, en 23 idiomes, sobre com reaccionar davant la Covid. «Les ucis s’han vist sobrepassades i molts professionals sanitaris han hagut d’adquirir aquesta experiència enmig de l’emergència», assenyala Luis Villarejo, director executiu d’Immersium Studio. «Nosaltres fem que puguin fer-ho sense jugar-se-la en la vida real».