Anar al contingut

Patrocina:

ENTREVISTA

Idoia Ortiz: «Modernitzar el públic és central»

EL PERIÓDICO i Mobile World Capital Barcelona descobreixen, cada dues setmanes, els perfils més innovadors i creatius que estan construint una societat millor mitjançant la tecnologia.

Estel Estopiñan

Idoia Ortiz: «Modernitzar el públic és central»

Idoia Ortiz de Artiñano dirigeix el PublicTech Lab d’IE University i durant els seus estudis al MIT va centrar la seva recerca en la innovació oberta i la transformació digital aplicada a la millora dels serveis públics. Avui, col·labora com a experta en innovació pública a Digital Future Society (Mobile World Capital Barcelona). 

Les noves tecnologies transformaran els serveis públics, ¿però com els milloraran?

La seva aplicació és infinita: des de sistemes de reconeixement de veu en serveis per a gent gran, a l’ús d’intel·ligència artificial per a la presa de decisions de cossos d’emergència. Però, perquè les institucions puguin aprofitar tot el potencial de la tecnologia, han de ser capaces d’adaptar les seves regulacions, les seves estructures i els seus recursos humans a una nova cultura de treball basada en les dades, l’experimentació, i el disseny de serveis enfocat en les necessitats del ciutadà. 

Però l’ús de les nostres dades també pot ser un perill per a la nostra privacitat...

Sobre la privacitat, com més coneixement tingui el ciutadà sobre el tipus de dades que genera i el que se’n fa, i mentre més capacitat de decisió tinguin sobre si mateixos, més robust i sostenible serà el sistema de governança de dades que creem entre tots.

Alhora, ¿les dades ajudaran els polítics a prendre millors decisions?

Ja passa. Les dades poden ajudar, per exemple, a conèixer molt millor l’usuari final d’una determinada política i dissenyar-la partint de les seves necessitats, a prendre decisions molt més informades de cara a grans inversions d’infraestructura, o avaluar actuacions. A més, les dades públiques aporten claredat al ciutadà i permeten qüestionar les decisions polítiques. 

¿El cos de funcionaris està preparat per a aquesta revolució? 

La funció pública s’haurà d’adaptar a un context canviant. La revolució digital implica un nova concepció del públic i l’única manera de promoure aquest canvi és alineant funcionaris, grans empreses proveïdores, emprenedors i ‘start-ups’, organitzacions de la societat civil i ciutadans.  I els únics que poden fer això són polítics compromesos amb visió a llarg termini. 

Vostè ha assessorat diferents governs. Si li donessin el poder, ¿què decidiria demà per impulsar la transformació digital dels serveis públics?

Crearia una unitat de transformació digital dependent de Presidència, amb poder polític i pressupost per moure aquesta agenda de forma transversal. Segon, una acadèmia digital per a funcionaris i tercer, un fons per a pilotatge de nous serveis digitals. Això permetria començar a generar un canvi de mentalitat en les institucions que facilités transformacions de pes i a llarg termini.

¿Quins governs ho fan bé? 

Per a mi, la referència és la Gran Bretanya i el seu Government Digital Service (GDS). A Espanya hi ha ganes de fer coses i l’agenda digital comença a ser rellevant. Però no podem pretendre ser una nació emprenedora amb unes institucions públiques del segle XX. En qualsevol estratègia de transformació de país, la modernització del públic ha de ser central. I fins ara, no ho ha sigut.