INTÈRPRETS I TAMBÉ PRODUCTORES

Elles 'manen' a les sèries

Cada vegada més sovint, actrius famoses es creen elles mateixes les oportunitats que altres no els donen. El nou horitzó és la televisió, ara no tan lluny del cine.

 

  / LAURA RAUCH

5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aconseguir un bon paper protagonista femení pot ser, a Hollywood, missió impossible o odissea a l'espai, sobretot una vegada s'han complert els 40 anys. Es diria que un Oscar facilita les coses, però ni tan sols així: vegeu les carreres recents, bastant irregulars, de Halle Berry o Hilary Swank.

A Hollywood, la discriminació comença des de baix. En una entrevista recent amb 'The Hollywood Reporter', l'actriu i des de fa un temps també productora Reese Witherspoon declarava: «M'agradaria que més persones fitxessin noies de 19 i 20 anys com a becàries en rodatges i companyies de producció. És tot com una bombolla».

Les noies de 19 i 20 anys potser no s'ho poden permetre, menys encara si venen de famílies modestes. Però figures consolidades com la mateixa Reese Witherspoon, Nicole Kidman o Julia Roberts han advertit que una bona manera de tenir bons papers és produir-se'ls una mateixa. En cine, però també en televisió.

EXPERIÈNCIA FEMENINA

Plataformes com HBOAmazon Netflix són gairebé més exigents amb el seu producte que alguns grans estudis, i la seva accessibilitat i abast són atractius: més gent podrà consumir, més fàcilment, les històries que aquestes actrius productores volen explicar, sovint sobre l'experiència femenina.

Tant si ho volem admetre com si no, el masclisme segueix campant al seu aire: només així es pot entendre que una sèrie com 'Big little­ lies', (produïda per Withers­poon i Kidman) hagi sigut percebuda en molts casos com un culebró només pel fet de tenir dones al centre. Queda molt per canviar. Aquests sis noms hi volen ajudar. 

CHARLIZE THERON

'GIRLBOSS' / 'MINDHUNTER'

La gloriosa Furiosa de 'Mad Max: Furia en la carretera' produeix regularment cine i televisió des de finals de la dècada passada. Per ara no ha tingut gaire èxit amb aquests projectes personals: 'Sonámbulo', 'Lluny de la terra cremada' o 'Lugares oscuros' no es compten entre el més popular de la seva filmografia. Però la ratxa podria canviar amb 'Mindhunter', sèrie criminal de Netflix produïda amb el cèlebre director David Fincher, que en firmarà alguns episodis. Situada a finals dels anys 70, se centra en un duo d'investigadors de l'FBI d'assassins en sèrie. Charlize Theron no hi actua, però sí les notables Anna Torv i Hannah Gross. Fins a la seva arribada (a l'octubre), es pot disfrutar, també a Netflix, de 'Girlboss', comèdia sobre l'emprenedora de la moda Sophia Amoruso també produïda per Theron.

SELENA GOMEZ

'POR TRECE RAZONES'

Nicole Kidman prepara, també amb HBO, però potser en forma de pel·lícula, una adaptació de 'Reconstructing Amelia', la novel·la de Kimberly McCreight sobre una mare que intenta descobrir per què es va suïcidar la seva filla. L'argument retrotreu a 'Por trece razones', la sèrie viral de la temporada, drama addictiu sobre el suïcidi d'una jove i el descobriment dels seus motius a través de les cintes que va deixar gravades. Als crèdits hi trobem com a productora l'actriu i cantant Selena Gomez, que va cedir el protagonisme a Katherine Langford. Segons ella, el motiu era que el llibre tenia un gran culte al voltant i això li imposava. Per un altre costat, passats uns anys des que va començar el projecte, potser ja era una mica gran (i massa popular) per al paper.

JULIA ROBERTS

'TODAY WILL BE DIFFERENT'

Quan fins i tot Emma Stone, acabada de sortir del seu popular paper a 'La La Land', roda una sèrie ('Maniac'), és que els límits entre cine i televisió s'han desdibuixat del tot. També resulta significatiu que algú com Julia Roberts, vista a la televisió de manera molt aïllada i anecdòtica, mai com a protagonista, es decideixi a tenir la seva pròpia: 'Today will be different', que produirà amb Red Om, companyia compartida entre ella, la seva germana Lisa Roberts Gillan i Marisa Yeres Gill. La sèrie es desenvolupa al llarg del dia en què Eleanor Flood (el personatge de Roberts) decideix solucionar per fi a uns quants petits problemes molt lleugers d'un en un, però molt pesats quan s'ajunten.

NAOMI WATTS

'GYPSY'

Netflix també serà la plataforma de 'Gypsy', 'thriller' psicològic protagonitzat i produït per Naomi Watts. Els dos primers capítols estaran dirigits per una dona, Sam Taylor-Johnson, autora de 'Cincuenta sombras de Grey'. El personatge de Watts, creat per una dona, Lisa Rubin, és una terapeuta que comença a traspassar límits i desenvolupar llaços que no hauria de crear amb l'entorn dels seus pacients. Els que enyorin 'En terapia' podrien tenir aquí el seu placebo. Abans de ser propulsada per David Lynch a 'Mulholland Drive' (en principi, el pilot d'una sèrie), Watts havia passat per algunes sèries, tant a la seva Austràlia natal ('Home and away') com als Estats Units (l'efímera 'Sonámbulos', sobre un grup d'investigadors del son).

NICOLE KIDMAN

'BIG LITTLE LIES'

També productora de 'Big little lies', Nicole Kidman comparteix una companyia, Blossom Films, amb Per Saari. El seu primer projecte va ser 'Los secretos del corazón', i el van seguir altres títols amb Kidman al repartiment com 'Sota amenaça' i 'La familia Fang'. Segons va declarar recentment a 'The New York Times', produir li ha permès reorientar la seva carrera, «poder trobar coses que no m'estaven oferint, que no hauria tingut oportunitat de fer». Després de 'Big little lies', produirà una altra sèrie basada en una novel·la de Liane Moriarty, 'Truly madly guilty', i 'The expatriates', basada en l'exitosa novel·la (aquí inèdita) de Janice I. K. Lee sobre tres dones nord-americanes que viuen en un Hong Kong en plena gentrificació.

REESE WITHERSPOON

Notícies relacionades

'BIG LITTLE LIES'

Primer amb Type A Productions i, des del 2012, Pacific Standard (cocreada amb Bruna Papandrea, amb qui ja no està), Reese Witherspoon ja fa uns anys que es busca papers que no consisteixin a ser la dona estàtica de ningú. El seu personatge a 'Big little lies', un dels èxits televisius de l'any, és una esposa, però hiperactiva, complexa i contradictòria. No només vol tenir bons papers, sinó també poder oferir-los a altres. De fet, 'Big little lies', projecte impulsat per ella, ha sigut una espècie de 'comeback' per a Nicole Kidman. També ha aixecat la carrera de Shailene Woodley després de la decepció de la saga 'Divergent'. I la seva generositat s'amplia al camp de les escriptores: quan compra drets, sol ser de llibres escrits per elles.