
Informe municipal Oportunitats educatives a Barcelona 2024 /
L’estudi, elaborat per l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona, evidencia una millora clara en l’equitat educativa, amb conclusions com que l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica millora els resultats acadèmics en els darrers cursos en 6 punts percentuals de mitjana, així com la reducció de la segregació escolar, coincidint amb la posada en marxa el 2019 del Pla de xoc contra la segregació escolar del Consorci d’Educació de Barcelona i del Decret d’admissions el 2021.
D’altra banda, es registra un creixement de la matrícula dels ensenyaments secundaris postobligatoris, sobretot de la formació professional (FP), i una reducció de l’abandonament escolar prematur.
L’informe indica també que en els darrers anys ha augmentat l’accés a l’educació infantil de primer cicle, acompanyat de l’increment de places de la xarxa d’escoles bressol municipal. També s’ha produït un augment de la participació en activitats educatives fora de l’àmbit escolar.
Més places a les escoles bressol municipals
La taxa de cobertura teòrica de l’escolarització de la població de 0 a 3 anys passa del 18,5% el curs 2023-2024 al 26,3% el curs 2024-2025. Això es deu, d’una banda, a la davallada demogràfica i, de l’altra, a l’increment de places de la xarxa d’escoles bressol municipal (EBM), que ha obert una desena d’escoles noves durant l’última dècada, amb un miler de places més. Tot i això, el curs 2024-2025 la taxa de demanda atesa de les EBM es va situar entre el 65 i el 66%.
Millors resultats de l’alumnat en situació de vulnerabilitat
Tot i que les proves estandaritzades (proves de competències bàsiques, PCB i PISA) mostren un empitjorament general a Catalunya i Barcelona en totes les competències, la ciutat obté resultats significativament superiors a la mitjana catalana, sobretot a primària. I l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica experimenta una millora de 6 punts de mitjana en els resultats acadèmics en relació amb el curs 2020-2021.
Menys abandonament i menys segregació escolar
Augmenta l’accés a l’educació secundària postobligatòria, sobretot als cicles formatius de grau mitjà. Aquest fet s’associa a la reducció de l’abandonament escolar prematur respecte a les dades de fa una dècada, que es produeix tant a Catalunya (14,8% dels joves de 16 a 24 anys) com a Barcelona (7,7%). També s’ha reduït la repetició escolar i s’ha incrementat la graduació en ensenyaments secundaris obligatoris (ESO).
Notícies relacionadesD’altra banda, l’índex que mesura la segregació escolar ha baixat de manera substancial entre els cursos 2020-2021 i 2023-2024: a educació infantil i primària, de 0,49 a 0,39, i a educació secundària, de 0,44 a 0,34.
Reforç de les beques per a activitats extraescolars
En l’àmbit de l’educació més enllà del temps escolar, destaquen els ajuts econòmics per a activitats extraescolars, amb 22.278 beques atorgades a la campanya de vacances d’estiu, 17.534 per a extraescolars esportives i 1.887 per a les tardes educatives. Aquest suport ha contribuït a recuperar l’accés a activitats extraescolars després de la caiguda provocada per la pandèmia.
- Sondeig polític d’Espanya Enquesta eleccions generals Espanya: L’auge de Vox dispara el bloc de la dreta i acosta el PSOE al PP
- La Seguretat Social adverteix: si guanyes 300 euros al mes hauràs de donar-te d’alta com a autònom
- Comerç icònic Lledó Mas diu adeu després de 118 anys
- Dotze d’octubre Una recepció sense Sánchez ni Ayuso
- Negociació Laboral Pols entre l’Hospitalet i la seva Guàrdia Urbana per l’absentisme
- Conflicte al Pròxim Orient Hamàs allibera tots els ostatges vius i Israel entrega 2.000 presoners palestins
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació