Alimentació sostenible

El lent avenç de les cadenes de menjar ràpid cap als plats vegetals

Subway lidera el rànquing a Espanya amb el percentatge més gran de plats principals, guarnicions i postres basats en plantes

El lent avenç de les cadenes de menjar ràpid cap als plats vegetals
4
Es llegeix en minuts

Les grans cadenes de fast-food, tradicionalment criticades pels efectes que causen en la desforestació mundial i per les condicions de benestar animal de les seves granges proveïdores, semblen avançar en la introducció de plats vegetals, també a Espanya. Ara bé, es tracta d’un avenç molt lent, tímid i que de moment només afecta unes quantes empreses al nostre país. Un informe publicat per l’organització per la consciència alimentària ProVeg International, conclou que només tres cadenes (Subway, Domino’s i Burger King) de les analitzades ofereixen a Espanya plats vegetals. En el conjunt dels països analitzats, s’observa un augment creixent de la presència de menjar basat en plantes en aquest tipus de locals.

I és que l’evolució del mercat alimentari vegetal es veu clarament reflectit en xifres. Es preveu que el mercat d’alternatives vegetals a la carn es dupliqui en els pròxims cinc anys, passant de 7.900 milions de dòlars el 2022 a 15.700 milions el 2025 i que el 2028 arribi als 78.950 milions. De fet, s’espera que a Espanya superi els 1.000 milions d’euros el 2026, aproximadament el doble que el 2020.

En aquest informe, a més, es troben no només dades d’Espanya, sinó de fins a vuit països més, dins i fora d’Europa (Alemanya, Bèlgica, Txèquia, els Estats Units, els Països Baixos, Polònia, el Regne Unit i Sud-àfrica) per tenir una imatge real i més general de com estan evolucionant les cadenes de menjar ràpid pel que fa a l’oferta vegetal.

Subwayocupa el primer lloc del rànquing a Espanya, la qual ofereix aproximadament el 15% dels plats principals, les guarnicions i les postres com a opcions totalment vegetals. Dins del seu menú es destaca la bona presentació dels plats plant-based, per exemple, amb l’ús de noms com ‘TLC® Teriyaki’, un nom creatiu que evita termes com ‘vegetarià’ o ‘sense carn’, dissuasoris per al públic general.

Domino’s España, per la seva banda, va llançar tres pizzes veganes a finals del 2022. Amb aquestes noves incorporacions al menú, les opcions basades en plantes constitueixen ara al voltant del 14% dels seus plats principals.

Molt lluny d’aquestes dues cadenes hi ha Burger King España que només ofereix un plat principal 100% vegetal, els seus ‘Nuggets Vegetals’, que representa el 3% del total dels seus plats principals però guanya punts a l’utilitzar un llenguatge positiu a l’hora de presentar-los al seu menú: «Els Nuggets de tota la vida, amb el sabor que tant t’agrada i fets amb plantes».

El director de projectes de ProVeg, Josh Bisig, ha declarat que «és increïble veure com el menjar ràpid, que sempre ha girat entorn del consum de carn animal, s’ha tornat més respectuós amb el medi ambient». «Hem analitzat 43 menús de nou països, i vint-i-dos d’ells (el 51%) oferien almenys una opció vegetal. Això és encoratjador, però encara hi ha molt marge de millora», va afegir.

McDonald’s i KFC donen l’esquena al menjar vegetarià a Espanya

Molt per darrere, i sense plats plant-based principals entre les seves cartes, es troben McDonald’s i KFC. «És una llàstima que dues de les cadenes més populars a Espanya no ofereixin opcions vegetals als seus clients, de fet, cada vegada que hem anunciat que aquests restaurants llancen productes plant-based en altres països, rebem innombrables peticions que es faci el mateix a Espanya», comenta Verónica Larco, directora de comunicació de ProVeg Espanya, «així que animem que es llancin també al mercat espanyol perquè la demanda és sorprenent».

Normalitzar les opcions vegetals

Entre les últimes mesures adoptades per les cinc grans cadenes per incentivar els menús vegetals s’inclou el llançament per part de McDonald’s Alemanya d’unes postres McFlurry veganes el 2022, mentre que, el mateix any, Pizza Hut Regne Unit va introduir el formatge vegà Violife a tots els seus locals.

«Les cadenes de menjar ràpid que arriben a milions de persones exerceixen un paper crucial en la normalització d’una alimentació més respectuosa amb el planeta. I la millor manera de fer-ho és oferir als seus menús més alternatives vegetals accessibles, saboroses i assequibles per a tothom», va dir Bisig.

Tot i que està clar que algunes cadenes ho estan fent millor que d’altres, ProVeg va concloure que totes les empreses s’haurien de centrar a millorar els seus menús en dos aspectes clau: augmentar les opcions basades en productes vegetals i aplicar estratègies de menú per animar els consumidors a triar productes plant-based.

Recomanacions de l’informe

L’informe recomana una sèrie de «bones pràctiques» que poden impulsar els consumidors a disfrutar més del menjar d’origen vegetal:

       Les opcions vegetals han d’integrar-se als menús principals i repetir-se en una secció plant-based a part del menú.

      • plant-based

          Segons l’informe, a l’associar-se amb els punts de venda i distribuïdors adequats, les marques de productes vegetals augmentaran la seva repercussió.

          Informe íntegre: https://corporate.proveg.com/report/2023-proveg-international-fast-food-ranking/

          Notícies relacionades

          .........

          Contacte de la secció de Medi Ambient: crisisclimatica@prensaiberica.es

          Temes:

          Alimentació