Trasllat complex

Una balena de 14 metres recorre l’autovia sud de Las Palmas de Gran Canaria

Una balena de 14 metres recorre l’autovia sud de Las Palmas de Gran Canaria

La Provincia / Diario de Las Palmas

2
Es llegeix en minuts

El cadàver d’un enorme cetaci d’uns 14 metres de longitud i 22 tones de pes va sorprendre durant la tarda d’aquest dijous els usuaris de l’avinguda Marítima de Las Palmas de Gran Canaria i l’autovia del Sud (GC-1). El trasllat d’aquest rorqual trobat dimecres passat a prop del Puerto de La Luz es va convertir en una tasca complexa en la qual van participar fins a quatre empreses, que cedeixen els seus mitjans sense cap cost, i cinc organismes públics. Les restes es van dipositar, després de diverses hores de treball, a l’Ecoparc de Juan Grande, on era previst que se li practiqués l’autòpsia.

El primer dels passos en aquesta operació el fa Salvament Marítim, que amb l’embarcació Salvamar Nunki va ser l’encarregat de portar el mamífer des del lloc on va ser albirat, a 4 milles a l’est del Port, fins al moll Nelson Mandela. Abans, una embarcació de Fred Olsen havia donat l’avís de la presència del cadàver, que podia suposar un obstacle per a la navegació. Al migdia d’aquest dijous, amb unes hores de demora pels viatges de prova de l’hidroavió que pretén connectar Las Palmas de Gran Canaria amb Santa Cruz de Tenerife, la Nunki va traslladar el cetaci fins a les instal·lacions d’Astican, que va oferir les seves grues per al seu hissat. Allà es trobaven ja els bussejadors de l’empresa de treballs submarins Reprosub, que amb dos ‘lingas’ –cordes gruixudes proveïda de ganxos per aixecar o arrossegar grans pesos– van envoltar l’enorme rorqual en punts estratègics per evitar que el cadàver es partís per alguns dels seus punts.

Al penya-segat esperava un camió d’Eurogruas Canarias 2014, que carregava un contenidor de Boluda de 12 metres per evitar que algun tros de les restes de l’animal pogués caure a la carretera. A causa de l’enorme mida del cetaci, la cua sobresortia dos metres, cosa que va obligar que hagués de ser custodiat durant tot el trajecte. Tots aquests treballs van ser supervisats per agents de la Policia Portuària.

Notícies relacionades

Els primers a escortar el mamífer van ser els components de la Unitat de Trànsit de la Policia Local de Las Palmas de Gran Canaria, els quals al túnel de La Laja van donar pas als seus companys de la Guàrdia Civil de Trànsit. Aquests van acompanyar el camió fins a l’abocador de Juan Grande, on a l’entrada es va pesar el rorqual: unes 22 tones, segons van indicar fonts del procés de trasllat.

Els veterinaris del Centre de Recuperació de Fauna Salvatge de l’ULPGC tenien previst realitzar la necròpsia al cadàver per intentar conèixer la causa de la seva mort. Un dels seus components, el doctor universitari Manuel Arbelo, va declarar que el cetaci és un rorqual comú, que feia diversos dies que flotava per l’estat de descomposició que presentava. Arbelo va apuntar que el deteriorament que presenta el cetaci «limitarà la capacitat de diagnòstic» de la seva mort.