COCA-COLA, FULL DE RUTA

Objectius i reptes cap a un món sense residus ni emissions

La companyia actua amb urgència per reduir l’impacte que els seus envasos tenen en el planeta. «Perquè no pertanyen ni als oceans ni al medi ambient».

Objectius i reptes cap a un món sense residus ni emissions
4
Es llegeix en minuts

Coca-Cola ha posat en marxa un exigent full de ruta en el que denomina camí cap al zero (residus i envasos). Segons dades proporcionades per la companyia, l’objectiu és reduir l’ús d’envasos fins on sigui possible «i assegurar-nos que són recollits per ser reciclats i reutilitzats com a part d’una economia circular». En paral·lel, aquestes mesures reduiran la seva empremta de CO2 per arribar a la meta de ser neutres en carboni (zero emissions netes de gasos amb efecte hivernacle) en tota la cadena de valor el 2040 a Europa occidental. 

L’aposta per l’ecoinnovació 

L’estratègia establerta per Coca-Cola contempla diverses àrees d’actuació i diferents objectius, entre els quals hi ha el reemplaçament del plàstic film que agrupen les llaunes per cartró de fonts sostenibles, de manera que s’eliminaran 4.000 tones de plàstic a finals d’aquest 2021. De la mateixa manera, ja han implentat solucions el Keel Clip als Països Baixos el 2020 i a França el 2021 i CanCollar a Espanya

 En aquest escenari s’estan creant envasos més lleugers que utilitzen menys plàstic i, per tant, tenen empremta de carboni. El plàstic acolorit, difícil de reciclar, s’ha deixat d’utilitzar en els envasos PET. Una altra mesura destacada és el redisseny dels taps de les ampolles, amb la qual cosa s’espera estalviar unes 3.500 tones de plàstic a l’any.

La companyia també està reciclant el plàstic verge: el 2020, el 41,3% del PET utilitzat en els seus envasos era r-PET o PET reciclat. A Bèlgica, Gran Bretanya i Luxemburg ha assolit el 50% de r-PET el 2020, a França el 2021, a Espanya el 2021 en productes asèptics i arribarà al seu objectiu de 50% de r-PET en totes les ampolles de plàstic abans de 2023, dos anys de la data compromesa inicialment. Actualment s’està utilitzant un 100% de r-PET en marques com Chaudfontaine, SmartWater i Honest a Europa. Fuze Tea continuarà la seva transició a 100% de r-PET el 2021. Destacar que Suècia s’ha convertit en el primer mercat del món a arribar al 100% de r-PET en tots els envasos produïts localment. Els Països Baixos, Noruega i Islàndia hi arribaran a finals de 2021. D’altra banda, s’està incrementant el percentatge de portafoli que és el 100% r-PET a Alemanya fins al 70%.

Coca-Cola està invertint en acords de subministrament a llarg termini per estimular la capacitat i innovació, així com en tecnologies de reciclatge com la despolimerització per incrementar el subministrament de r-PET. A Europa occidental, el 98% dels envasos és completament reciclable. 

Una altra nova proposta integrada en el pla és potenciar el servei d’emplenables, que ofereix beguda a demanda i fomenta l’ús d’envasos reutilitzables. En alguns mercats aquesta solució ja juga un paper rellevant en el mix d’envasos i el 2020 aproximadament un 12% podia ser retornat i reomplert. 

La companyia també treballa amb governs i socis en el sector per incrementar les tasques de recollida d’envasos i està provant noves tecnologies digitals per millorar aquests sistemes i complir el compromís del 100% de recollida per al segle XXI. Respecte a la posada en marxa de tecnologies, PlantBottle és la primera ampolla de PET totalment reciclable fabricada amb un 30% de material d’origen vegetal i que la firma comparteix perquè d’altres puguin utilitzar-la i reduir l’ús de combustibles d’origen fòssil no renovable. Un altre repte en aquesta àrea és la col·laboració en la creació d’una ampolla de plàstic fabricada amb un 25% de material procedent de plàstics i residus marins. També col·labora en la creació de la primera ampolla de paper 100% reciclable i de base biològica. 

Quant a inversions per millorar l’economia circular, recolza diverses ‘start-ups’ de reciclatge i ha posat en marxa actuacions en R+D per accelerar la innovació en aquest àmbit.

L’ampolla del futur serà 100% reciclable

La companyia treballaen l’ampolla del futur, que serà 100% reciclable, fabricada amb material reciclat o renovable, més lleugera, monomaterial i amb millores sostenibles.

Els envasos són fonamentals en la indústria alimentària, ja que permeten transportar els aliments i les begudes de forma segura i conservar les seves propietats. No obstant, és crucial dissenyar-les perquè tinguin el mínim impacte ambiental en el seu cicle de vida: des de l’extracció de les matèries primeres fins al reciclatge, reutilització o eliminació; si no, poden acabar perjudicant greument el medi ambient.

En aquest escenari, Coca-Cola aposta per la sostenibilitat en el seu model de negoci i, seguint la seva estratègia global per a envasos, Un món sense residus està actuant amb urgència per reduir l’impacte que els envasos tenen en el planeta. Perquè no acabin als oceans ni impactant en el medi ambient.

El propòsit és avançar en l’eliminació  de material verge en la producció d’envasos, incrementant cada vegada més la quantitat de material reciclat. En aquest sentit, l’ampolla del futur serà una ampolla:

1. 100% reciclable.

2. Sense material verge, només 100% reciclat o de fonts renovables.

3. Més lleugera.

4. Sense ús de tints que donin color a l’ampolla.

5. Monomaterial: PET, paper, etc.

6. Amb millores sostenibles, com el tap adherit a l’ampolla de PET per assegurar-ne un millor reciclatge

7. Amb missatges de suport al reciclatge.