Comunicació

Oriol Burgada torna a casa per rellançar «la televisió de Mataró»

El ple municipal va ratificar aquest dijous la candidatura del periodista de Mataró per dirigir l’ens públic de radiotelevisió durant quatre anys

Oriol Burgada torna a casa per rellançar «la televisió de Mataró»
5
Es llegeix en minuts
Joan Salicrú
Joan Salicrú

Periodista

ver +

«Per a un periodista de Mataró com jo, que li encarreguin dirigir els mitjans públics de la ciutat és un honor. Per a mi és un repte i l’expressió d’un compromís». 

Ja està tot dit. Qui parla així és Oriol Burgada (Mataró, 1982) que des d’aquest divendres es posa al capdavant de Mataró Audiovisual, l’ens públic de radiotelevisió que inclou Mataró Televisió, Mataró Ràdio, un portal d’informació i una productora de continguts.  

Aquest divendres, unes hores després que el ple municipal ratifiqués per àmplia majoria (hi van votar a favor el PSC, ERC i Mataró en Comú Podem) el nomenament proposat pel consell d’administració de Mataró Audiovisual i de firmar el contracte que el lligarà durant quatre anys a l’empresa pública, l’alcalde, David Bote, i el president de Mataró Audiovisual, Juan Carlos Jerez, han rebut Burgada a l’ajuntament. Al final de la trobada, han portat a terme una compareixença conjunta davant els mitjans en què el flamant director ha exposat les línies mestres del seu projecte.  

Durant la seva intervenció, que cada frase semblava estar pensada i mil·limetrada, Burgada ha deixat clar que planteja centrar-se en el rellançament de les dues expressions audiovisuals principals del conglomerat, és a dir Mataró Ràdio i «la televisió de Mataró», que és com anomena la gent el canal que formalment té per nom Mataró Televisió, utilitzant en realitat el nom de la històrica televisió privada que va funcionar a la ciutat des de 1984. Aquest va acabar fusionant-se amb l’emissora pública Maresme Digital TV el 2010, donant lloc a m1tv, que posteriorment va canviar a Mataró Televisió quan es van integrar la ràdio i la tele públiques el 2017. Com és obvi, tants canvis en el nom han generat una gran confusió entre l’audiència, de manera que l’aspecte del ‘naming’ de la televisió pública local ha quedat clar que caldrà ser replantejat. 

L’aposta de Burgada, doncs, és clàssica en el sentit que no pretén donar la batalla de la immediatesa en el digital ni tampoc reforçar l’àrea de producció de continguts per al mateix ajuntament o altres empreses. No, ara aquí del que es tracta és de fer més i millor periodisme al servei de la ciutat, va venir a dir. «Hem de ser el més útils possible a la ciutadania i ser els mitjans de la ciutat, no del govern ni tampoc de l’oposició. Ser un referent», va asseverar. 

Una televisió i una ràdio «amb ànima»

En el seu parlament, Burgada va remarcar que és la primera vegada que és possible reunir en una mateixa empresa un ens ben estructurat com Mataró Audiovisual amb un projecte televisiu «amb ànima», com li agrada dir a ell, rememorant el perfil de Televisió de Mataró (TVM), on es va forjar com a periodista abans de fer el salt a l’agència de notícies ACN, el 2008. L’extinta TVM, malgrat les seves estretors econòmiques i les dificultats tècniques, va aconseguir durant els seus 25 anys de funcionament un meritori capital social a la ciutat, erigint-se com un referent dins de les televisions locals catalanes.  

Precisament, el nou director, conscient de la fragilitat del sector de la televisió local a tot Catalunya va admetre que molt probablement en aquests moments es jugui l’última oportunitat de redreçar el rumb i donar sentit a aquestes apostes públiques que continuen fent els principals ajuntaments del país. I sap –ho ha expressat amb claredat– que per dotar de sentit l’ens públic de radiotelevisió local i sortir de la irrellevància actual haurà de buscar moltes complicitats, tant amb els altres mitjans locals com amb les empreses i entitats de la ciutat.

Sostenibilitat econòmica, sinergies amb el TecnoCampus i adaptació a les noves pautes de consum  

El president de Mataró Audiovisual, el regidor Juan Carlos Jerez, va intervenir abans que Burgada i posés deures, de sobres coneguts pel nou director. El primer és obvi: aconseguir definitivament la viabilitat econòmica del projecte, que en els últims temps ha requerit constants injeccions econòmiques extraordinàries per tancar a zero els comptes anuals.  

El segon, arrelar molt més els mitjans de Mataró Audiovisual al si de la institució que acull les seves instal·lacions, el TecnoCampus. Des del 2017, efectivament la televisió i la ràdio de Mataró estan físicament al parc tecnològic, però les sinergies entre els dos ens són gairebé inexistents, i això que un dels estudis universitaris estrella és el Grau de Mitjans Audiovisuals, una versió pràctica del clàssic grau de Comunicació Audiovisual.  

El tercer repte, comú a qualsevol altre operador de ràdio i televisió del moment, és adaptar la producció de Mataró Audiovisual a les noves pautes de consum dels teleespectadors, basat en els serveis a la carta i en l’ús del telèfon mòbil en detriment del televisor convencional. 

La necessitat de reflotar els dos canals

Fonts municipals admeten que des del principi del present mandat, el 2019, es volia donar una empenta a Mataró Audiovisual amb un relleu en la direcció de l’ens, que fins ara ha funcionat amb un tàndem entre el cap de continguts, Pep Andreu, i la gerent, Mei Ros, per a qui aquest divendres tant Bote com Jerez i Burgada han tingut paraules de gratitud.

El govern municipal no estava satisfet ja llavors ni dels resultats econòmics ni de la falta de projecció de l’ens en el conjunt dels mitjans de la ciutat. Però per diferents motius no ha sigut possible portar a terme el recanvi fins ara, procés que s’ha fet mitjançant un concurs públic, com marca la llei de l’audiovisual vigent. De tota manera, des del govern municipal s’assumeix que el moment present, que és de «tornar a començar» després de la fase aguda de la pandèmia, és un bon moment per rellançar especialment la televisió.  

Notícies relacionades

¿Com es plasmarà el canvi en la direcció a curt termini? De moment, Oriol Burgada va anunciar un reforç de la programació televisiva de la tarda –això és, el magazine ‘Mataró al dia’, que des de l’inici de la pandèmia té un format reduït i es presenta des de l’estudi de ràdio– així com del cap de setmana, en què de moment no es porten a terme serveis informatius ni a la televisió ni a la ràdio. Un pla estratègic que començarà a redactar-se ben aviat serà l’element clau a partir del qual definir canvis de més calat a la radiotelevisió pública local. De moment, això sí, la nau ja compta amb un nou i experimentat capità, que età motivat i té il·lusió per portar-la a nous mars fins als millors ports. 

Més notícies de Mataró a l’edició local d’EL PERIÓDICO