Nova ordenança de mobilitat
Mataró prohibirà la circulació de bicis per qualsevol vorera
Els patinets elèctrics, que ja no podien circular per les voreres, tampoc podran fer-ho per vies que tinguin la velocitat limitada a 50 km/h
Les mesures s’inclouen dins de la nova ordenança de Mobilitat, que el ple d’abril aprovarà inicialment

S’ha acabat la caòtica convivència entre vianants i bicis a les voreres de Mataró, que revolta molts dels primers: l’Ajuntament anirà un pas més enllà respecte a l’actual regulació del 2009 i, si s’aprova la nova ordenança de mobilitat tal com està redactada en aquest moment, prohibirà totalment la circulació de bicicletes a les zones de vianants, com han fet altres ciutats com Santa Coloma i la mateixa Barcelona i com reclama l’actual Reglament General de Circulació.
Quan la norma entri en vigor, només podran anar en bici menors de 12 anys acompanyats d’un adult a peu, a una velocitat que no superi els 5 km/h i mantenint una distància de seguretat d’un metre respecte als vianants. És a dir, en cap cas fent funcions de transport real entre un punt i un altre de la ciutat com fins ara passa.
En contrapartida, les bicicletes que vagin per la calçada podran ocupar la part central del carril de circulació que estiguin utilitzant, i no hauran de desplaçar-se cap al costat més pròxim a la vorera, com és costum i precepte ara.
Fins ara, segons la vigent normativa, les bicicletes sí que podien circular per les voreres de la ciutat sempre que aquestes «respectin la preferència dels vianants, adeqüin la velocitat a la dels vianants –sense superar els 10 km/h–» i circulin a una distància superior a un metre de la façana dels edificis.
Els que incompleixin la nova normativa s’exposen a una multa de 200 euros, segons estableix l’article 121 del Reglament de Circulació.
Els patinets elèctrics, per les vies de més de 50 km/h
Pel que fa als patinets elèctrics, els quals ja tenien totalment prohibida la seva circulació per les voreres, a partir d’ara a més tampoc podran circular per vies que tinguin la velocitat limitada a 50 km/h, segons incorpora l’avantprojecte de nova ordenança de mobilitat. L’Ajuntament estableix també una edat mínima de 16 anys per conduir-los i l’ús obligatori de casc homologat, elements que no contempla la normativa general.
De fet, les restriccions cap als patinets elèctrics s’han fet patents des del mes de gener, quan la Policia Local va començar a sancionar els usuaris que incompleixen la normativa, arran de l’entrada en vigor de la norma que així ho regula. Les multes poden arribar als 200 euros.
Per la seva part, els patins, monopatins i patinets no elèctrics sí que podran circular per les voreres i carrers residencials a una velocitat adaptada al pas d’una persona i també hauran d’utilitzar casc homologat els menors de 16 anys que els condueixin.
Quinze dies d’exposició pública de l’avantprojecte
L’Ajuntament ha obert el termini d’informació pública per donar a conèixer la proposta d’avantprojecte. Aprovat per decret, aquest es va presentar la setmana passada als grups municipals i al Consell de Mobilitat i, fins al 10 de març, la ciutadania en general pot consultar-ho i fer arribar les seves aportacions al correu electrònic mobilitat@ajmataro.cat.
Notícies relacionadesLa nova ordenança municipal, que es preveu aprovar inicialment en el ple d’abril i podria entrar en vigor abans de l’inici de l’estiu, substituirà la normativa del 2009, que es jutja ara insuficient davant una mobilitat «cada vegada més heterogènia i canviant».
Més notícies de Mataró en l’edició local d’EL PERIÓDICO
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols