Si ets de Mataró, pagaràs més o menys per les escombraries en funció del valor cadastral de la teva vivenda

L'avantprojecte d'ordenances fiscals preveu recuperar la taxa de guals, pujar l'IBI o bonificar els cotxes que menys contaminin

3
Es llegeix en minuts
MIREIA BIEL /

El govern de Mataró proposa tarifar la taxa de les escombraries que, a partir de 2017, es calcularia en funció del valor cadastral de l'immoble per caminar cap a la progressivitat dels impostos municipals, és a dir, paga qui més té o, en aquest cas, qui posseeix una vivenda de més valor.

La taxa passaria dels 109 euros actuals, a cobrar-se en tres escales de preu. Una un 25 per cent més barata per als immobles amb un valor cadastral més baix i una altra un 15 per cent més cara pels que tinguin un valor cadastral més alt. La majoria de veïns, no obstant, continuaran pagant els 109 euros actuals.

Aquest és només un exemple de la proposta d'ordenances fiscals que va presentar aquesta setmana el govern local de Mataró, que incorpora nombroses novetats en relació amb anys anteriors i que preveu pujar impostos, encara que per finançar polítiques concretes.

El regidor de Serveis Centrals va explicar que preveuen un nou augment de l'impost de l'IBI i de l'IAE, recuperar la desapareguda taxa de guals o establir noves normatives per a les bonificacions als vehicles.

“Els incentius fiscals han d'anar orientats a la reactivació econòmica”, va remarcar Jerez. És a dir, que programes com el desenvolupament del Pla de Mobilitat o la posada en marxa de nous Plans d'Ocupació es finançarien gràcies a la recaptació dels impostos.

L'avantprojecte d'ordenances fiscals posa especial èmfasi en la mobilitat, una qüestió que Jerez considera que "ha de tenir un preu". Per aquest motiu, es recupera la taxa de guals, que es va eliminar completament el 2003 i que ara es proposa amb l'antiga tarifa de l'any 2000 graduada en funció de la capacitat del gual i la seva longitud en metres lineals.

TRES ESCENARIS DIFERENTS

Entre la proposta més barata i la més cara, l'Ajuntament de Mataró passaria a recaptar entre 650.000 i un milió d'euros anuals el 2020, moment en què la taxa estaria implementada completament. La decisió final sorgirà de la discussió entre els grups municipals, amb l'objectiu que el conjunt d'ordenances puguin aprovar-se a finals d'aquest mes.

Jerez va afirmar que “les ordenances cal fer-les des de la lògica”, i és per això que el govern preveu retirar progressivament la bonificació de l'impost de vehicles als que tenien més de 25 anys "per seguir una lògica mediambiental" i crear en conseqüència, segons Jerez, "noves bonificacions per als vehicles que menys contaminin".

Així, la bonificació per a vehicles ecològics passaria d'un descompte fix del 75% a ser del 75% per als vehicles elèctrics, d'un 70% pels híbrids i d'un 60% per a la resta, com els de biogàs.

TARIFA PLANA PER FACILITAR LES OBRES

Per una altra banda, el govern planteja un nou augment de l'Impost sobre Béns Immobles (IBI), una decisió política que s'afegiria a la pujada d'aquest impost que ja es va donar l'any passat, amb la revisió dels valors cadastrals de les vivendes. Per al 2017, es preveu un increment de l'1,75 per cent que, en paraules de Jerez, "suposa pagar entre 7 i 8 euros anuals més per aquest rebut".

Notícies relacionades

Al seu torn, l'Impost d'Activitats Econòmiques puja un 3,75 per cent, com estava previst segons la planificació que es va fer a principis de mandat, i es crea una nova 'tarifa plana' de 60 euros per a llicències d'obres menors amb l'objectiu de "facilitar reformes petites". Amb aquestes actuacions, el govern calcula que es podrien recaptar uns 800.000 euros anuals més que actualment, en majoria provinents de l'augment de l'IBI, l'IAE i la part proporcional que acabi cobrant de la nova taxa de guals. La xifra es destinaria íntegrament a finançar programes i projectes vinculats a cada àrea.

Més notícies de Mataró