ELS 92 DEL 92

Juli Capella: els Jocs del ‘disseny’

Juli Capella: els Jocs del ‘disseny’

Elisenda Pons

1
Es llegeix en minuts
Ernest Alós
Ernest Alós

Cap de secció de Participació

Especialista en Quan puc escric sobre història, literatura fantàstica i de ciència ficció, ornitologia, llengua, fotografia o Barcelona.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 92 va agafar l’arquitecte i avui expresident del FAD Juli Capella com a activista i agitador del disseny; la seva carrera arquitectònica començaria més tard. L’any abans, amb 31 anys, s’havia posat al capdavant, en temps de Ferran Mascarell amb la batuta de la cultura municipal, de la Primavera del Disseny, «l’inici –diu– de l’apoteosi del disseny, d’una efervescència brutal».

¿Quin va ser el paper del disseny a Barcelona 92? «Li va donar, sens cap dubte, un toc de modernitat, d’estar a l’última moda; es va decidir que, radicalment, qualsevol imatge que donés la ciutat estigués dissenyada, contra una tradició olímpica molt carrinclona. Com la cerimònia olímpica, per exemple. D’allò en va quedar una cosa intangible, que sempre són les millors, la imatge d’una ciutat fresca i creativa. Molt més que el llegat arquitectònic i urbanístic, que ha envellit», conclou.

Notícies relacionades

De l’enumeració de com va participar Capella als Jocs, llavors amb el seu soci en el camp del disseny gràfic Quim Larrea, es desprèn què significa que tot estigués dissenyat. «Érem assessors del COOB 92 en el que es va dir el Projecte Finestres: a qui encarregar que tot el que aparegués a la finestra de la televisió i oferís una imatge de Barcelona estigués dissenyat. Les tanques dels cavalls, els piloters, els podis, les magnesieres dels gimnastes, els prismes amb els números de sortida a la pista d’atletisme, les cadires dels jutges... Vam participar també en el projecte Casa Barcelona, de l’Olimpíada Cultural: una casa amb 38 objectes dissenyats expressament per posar-los en producció. I finalment en l’exposició de les Drassanes Disseny Olímpic Barcelona 92, oberta al públic durant els mateixos dies dels Jocs, on es va recollir absolutament tot el que s’havia dissenyat: uniformes, tiquets, marxandatge, els diversos candidats en el concurs de la mascota i la seva evolució, els uniformes, el llibre d’estil de Trias... ¡Coses que avui sorprendrien, com que van ser els primers Jocs en què es va dissenyar el grafisme electrònic!»

Fins i tot les caixes, per descomptat la de la candidatura olímpica però també fins i tot la que contenia el primer Cobi volumètric, que es va regalar al Rei i va aparèixer en el seu missatge de Nadal, tenien dissenys específics.