Geopolítica
La Xina i els Estats Units traslladen la seva guerra comercial al mar
Les taxes simètriques que han imposat els dos països entorpeixen el transport de mercaderies amb conseqüències incertes
Del camperol d’Iowa a les grans navilieres, la guerra comercial continua amuntegant damnificats. La Xina i els Estats Units intercanvien mastegots quan falten encara no dues setmanes perquè els seus líders, Xi Jinping i Donald Trump, es trobin a Corea del Sud. Les taxes portuàries simètriques als vaixells aliens entorpeixen el transport global de mercaderies i l’empenyen cap a aigües incertes.
El conflicte neix en una investigació ordenada per Joe Biden que va concloure que la Xina se servia de pràctiques injustes per dominar els sectors marítim, logístic i de construcció naval. Trump, que ha adoptat més polítiques del seu predecessor de les que admet, va airejar aquestes conclusions ara fa uns mesos, va alertar sobre "la perillosa dependència dels transportistes xinesos", va anunciar el "renaixement de la indústria naval nord-americà" i va recórrer als previsibles aranzels. Van entrar en vigor ahir: 50 dòlars per tona neta als vaixells xinesos i un augment progressiu de 30 dòlars addicionals fins al 2028. La Xina s’ha inspirat en la fórmula: 56 dòlars als vaixells nord-americans amb un recàrrec gradual fins a 157 dòlars el 2028. Queden afectades les naus de propietat, operació o bandera nord-americana, les construïdes en aquest país o amb, almenys, un 25% del seu capital.
Les mesures tindran efectes diversos. Els murs aranzelaris recíprocs castiguen més la Xina per una qüestió matemàtica: les seves exportacions als EUA quadrupliquen les importacions. La seva gran naviliera, COSCO, assumirà gairebé la meitat de les tarifes de l’any vinent. Però Pequín tenia pressa per demostrar a Washington que replicarà els atacs nord-americans per terra, mar o aire. "Si els Estats Units volen la confrontació, la Xina seguirà fins al final; si volen diàleg, la porta estarà sempre oberta", va insistir el Ministeri de Comerç.
Notícies relacionadesNo és clar que Washington pugui debilitar una indústria tan consolidada. A les drassanes, un sector que pretén estimular Trump, els Estats Units hi tenen un 0,1% del mercat global, pel 53% de la Xina.
Al transport marítim li arriba la notícia bregant amb el declinant comerç global i les pujades del preu del combustible. Les noves taxes dispararan els costos, modificaran les rutes i rebaixaran els volums de càrrega, tot i que encara hi ha el dubte de saber fins a quin punt.
- Segona vida (23) / JORDI VILA-PUIG Jordi Vila-Puig, exjugador del Barça d’hoquei patins: "La meva vida és una aventura en el món de l’esport"
- Reurbanització. Les obres del nou barri adjacent a la Sagrera costaran 85 milions
- Tensió al Carib El desplegament militar de Trump davant Veneçuela obre totes les possibilitats
- Entendre-hi més ¿Com veiem els catalans i espanyols als immigrants?
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Cinc trucs secrets dels supermercats perquè gastis més diners, segons un dietista
- Protesta sense precedents Més de 300 subinspectors dels Mossos no aniran a la feina aquest dimecres
- Agricultura La Comissió enviarà veterinaris a Catalunya a supervisar les mesures contra la pesta porcina
- Transport públic Un senglar mort causa retards de més de mitja hora a la línia R4 de Rodalies a Barcelona
- Comunitat Valenciana El PP nomena Mazón portaveu d’una comissió de les Corts que no es reuneix amb un extra de 8.879 euros a l’any
