Geopolítica

La Xina i els Estats Units traslladen la seva guerra comercial al mar

Les taxes simètriques que han imposat els dos països entorpeixen el transport de mercaderies amb conseqüències incertes

La Xina i els Estats Units traslladen la seva guerra comercial al mar
1
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Del camperol d’Iowa a les grans navilieres, la guerra comercial continua amuntegant damnificats. La Xina i els Estats Units intercanvien mastegots quan falten encara no dues setmanes perquè els seus líders, Xi Jinping i Donald Trump, es trobin a Corea del Sud. Les taxes portuàries simètriques als vaixells aliens entorpeixen el transport global de mercaderies i l’empenyen cap a aigües incertes.

El conflicte neix en una investigació ordenada per Joe Biden que va concloure que la Xina se servia de pràctiques injustes per dominar els sectors marítim, logístic i de construcció naval. Trump, que ha adoptat més polítiques del seu predecessor de les que admet, va airejar aquestes conclusions ara fa uns mesos, va alertar sobre "la perillosa dependència dels transportistes xinesos", va anunciar el "renaixement de la indústria naval nord-americà" i va recórrer als previsibles aranzels. Van entrar en vigor ahir: 50 dòlars per tona neta als vaixells xinesos i un augment progressiu de 30 dòlars addicionals fins al 2028. La Xina s’ha inspirat en la fórmula: 56 dòlars als vaixells nord-americans amb un recàrrec gradual fins a 157 dòlars el 2028. Queden afectades les naus de propietat, operació o bandera nord-americana, les construïdes en aquest país o amb, almenys, un 25% del seu capital.

Les mesures tindran efectes diversos. Els murs aranzelaris recíprocs castiguen més la Xina per una qüestió matemàtica: les seves exportacions als EUA quadrupliquen les importacions. La seva gran naviliera, COSCO, assumirà gairebé la meitat de les tarifes de l’any vinent. Però Pequín tenia pressa per demostrar a Washington que replicarà els atacs nord-americans per terra, mar o aire. "Si els Estats Units volen la confrontació, la Xina seguirà fins al final; si volen diàleg, la porta estarà sempre oberta", va insistir el Ministeri de Comerç.

Notícies relacionades

No és clar que Washington pugui debilitar una indústria tan consolidada. A les drassanes, un sector que pretén estimular Trump, els Estats Units hi tenen un 0,1% del mercat global, pel 53% de la Xina.

Al transport marítim li arriba la notícia bregant amb el declinant comerç global i les pujades del preu del combustible. Les noves taxes dispararan els costos, modificaran les rutes i rebaixaran els volums de càrrega, tot i que encara hi ha el dubte de saber fins a quin punt.