Brussel·les proposa avançar el veto al gas rus
"El president [de Rússia, Vladímir] Putin ha intensificat l’escalada. I en resposta Europa està augmentant la seva pressió", va dir ahir la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, en una declaració, en què va presentar un nou paquet de sancions amb el focus posat en el sector energètic, i a continuar mirant de reduir la capacitat del Kremlin d’evadir les mesures. En les últimes setmanes, Rússia ha atacat l’edifici de la seu de la UE a Kíiv i ha violat l’espai aeri de tres dels seus estats membre. "Aquestes no són les accions d’algú que vol la pau", va afirmar Von der Leyen. Després de diversos retards, Brussel·les ha fet un pas endavant i ha presentat un nou paquet de sancions per intentar augmentar la pressió sobre el Kremlin.
El sector energètic continua sent una de les principals fonts de finançament de Rússia. "Moscou creu que pot continuar amb la seva guerra. Nosaltres ens assegurarem que en pagui el preu", va afirmar la cap de la diplomàcia europea, Kaja Kallas, en xarxes socials. L’Executiu va proposar ahir prohibir les importacions de gas natural liquat (GNL), a tot estirar, el gener de 2027, cosa que suposa un avenç d’un any respecte al pla original. Segons xifres de la Comissió, la UE va importar un 14% del gas natural liquat que consumeix des de Rússia. Tot i que només Espanya, els Països Baixos, Bèlgica, França i Portugal són països importadors. Entre els subministradors alternatius, el principal és els Estats Units, amb qui Brussel·les va firmar un acord en el marc de la negociació comercial per augmentar les compres. Brussel·les apunta també al sector financer i al que considera "plans d’evasió fiscal" russos, per evitar les sancions. Ho fa ampliant la llista de bancs a Rússia i tercers països sotmesos a restriccions i, per primera vegada, posa en el punt de mira les transaccions amb criptomonedes.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Londres 1960 L’única vegada que Espanya tampoc va participar a Eurovisió: aquest va ser el motiu
- Ensenyament A 4t d’ESO triaran entre matemàtiques acadèmiques o pràctiques
- Govern i grangers pacten sacrificar 30.000 porcs
- La tornada del rei Rosalía, eclipsada: els cantants i cançons més escoltades a Spotify Wrapped 2025
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- Efectes de la regulació La pròrroga del Verifactu posposa una allau de prejubilacions i tancaments al comerç de Barcelona
- Reforma antivacunes Trump ordena una «revisió exhaustiva» dels plans de vacunació infantil als Estats Units
- D’internet a les llars El nou (i més frenètic) Nadal desembarca amb un mes d’elfs, calendaris, llistes de desitjos i vídeos de compte enrere: «No puc més»
- Recepció constitucional Feijóo: «Junts ha sigut un clínex tota la legislatura»
- Eleccions Sánchez planeja una crisi «puntual» en el Govern per rellevar Alegría si Azcón avança les eleccions
