Brussel·les proposa avançar el veto al gas rus

"El president [de Rússia, Vladímir] Putin ha intensificat l’escalada. I en resposta Europa està augmentant la seva pressió", va dir ahir la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, en una declaració, en què va presentar un nou paquet de sancions amb el focus posat en el sector energètic, i a continuar mirant de reduir la capacitat del Kremlin d’evadir les mesures. En les últimes setmanes, Rússia ha atacat l’edifici de la seu de la UE a Kíiv i ha violat l’espai aeri de tres dels seus estats membre. "Aquestes no són les accions d’algú que vol la pau", va afirmar Von der Leyen. Després de diversos retards, Brussel·les ha fet un pas endavant i ha presentat un nou paquet de sancions per intentar augmentar la pressió sobre el Kremlin.
El sector energètic continua sent una de les principals fonts de finançament de Rússia. "Moscou creu que pot continuar amb la seva guerra. Nosaltres ens assegurarem que en pagui el preu", va afirmar la cap de la diplomàcia europea, Kaja Kallas, en xarxes socials. L’Executiu va proposar ahir prohibir les importacions de gas natural liquat (GNL), a tot estirar, el gener de 2027, cosa que suposa un avenç d’un any respecte al pla original. Segons xifres de la Comissió, la UE va importar un 14% del gas natural liquat que consumeix des de Rússia. Tot i que només Espanya, els Països Baixos, Bèlgica, França i Portugal són països importadors. Entre els subministradors alternatius, el principal és els Estats Units, amb qui Brussel·les va firmar un acord en el marc de la negociació comercial per augmentar les compres. Brussel·les apunta també al sector financer i al que considera "plans d’evasió fiscal" russos, per evitar les sancions. Ho fa ampliant la llista de bancs a Rússia i tercers països sotmesos a restriccions i, per primera vegada, posa en el punt de mira les transaccions amb criptomonedes.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Mobilitat Via Laietana: l’Ajuntament pinta un pas de vianants tradicional a la plaça d’Antoni Maura per pal·liar la confusió
- Mònica Baró: "Hi ha nens que no entren en literatura però que llegirien en bucle el llibre dels rècords"
- Adeu feliç Brindis sorpresa al Born per acomiadar Juan Viso, el quiosquer emblemàtic del barri: «És part de la nostra identitat»
- Aíto García Reneses: "Ara faig fotos a ocells. M’hivaig aficionar en un viatge a Sud-àfrica"
- FUTBOL | LA CRÒNICA El Barça balla a l’infern
- Un home accedeix a una herència milionària gràcies a la saliva del seu avi recollida del sòl per un detectiu
- Declaracions polèmiques Trump planeja relacionar l’ús del paracetamol amb l’autisme, contradient dècades d’estudis mèdics
- Crim sense aclarir La jutge de Sabadell que investiga l’assassinat d’Helena Jubany reobre el cas contra Ana Echaguibel
- Violència de gènere Igualtat licitarà de nou el contracte de les polseres antimaltractament per incorporar «millores tècniques»
- Cas Koldo La defensa de Santos Cerdán demana al CGPJ que investigui si el Suprem considera «insultant» la seva estratègia