Guerra a l’est d’Europa
Una llei limita a Ucraïna la independència de les oficines anticorrupció
La norma s’aprova enmig de l’escàndol per la filtració de dades a Rússia

La UE ha criticat amb gran duresa i obertament la recent aprovació d’una llei per la Rada, el Parlament unicameral d’Ucraïna, que limita l’autonomia de dos organismes anticorrupció, l’Oficina Nacional Anticorrupció (NABU) i la Fiscalia Especialitzada Anticorrupció (SAPO), al mig d’un gran escàndol per la filtració de documentació i dades secretes als serveis de seguretat russos realitzada suposadament per empleats de les esmentades institucions. "Estic profundament preocupada pel vot d’avui [per ahir] a la Rada; el respecte a l’estat de dret es troba al cor de les negociacions d’adhesió", va declarar ahir Marta Kos, comissària al capdavant de les negociacions d’adhesió d’Ucraïna a la Unió.
L’origen de la proposta legislativa rau en les recents revelacions que Fedor Jristenko, un polític ucraïnès acusat d’alta traïció i fugit del país, hauria intentat mantenir la seva influència des de l’estranger mitjançant funcionaris que encara li eren lleials en els esmentats organismes.
El Servei de Seguretat Ucraïnès ha realitzat registres a les seus de NABU i SAPO i ha practicat diverses detencions, entre elles la de Víctor Gusarov, empleat d’una unitat d’elit de NABU, a qui s’acusa de treballar per al Servei Federal de Seguretat. La llei, en principi, concedeix al fiscal general accés a totes les investigacions de la NABU i li concedeix la potestat de donar noves instruccions, arxivar els casos i firmar informes d’acusació sobre alts càrrecs. Així mateix, retira també funcions al cap de la SAPO.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Homenatge a la resistència femenina VÍDEO | Montserrat Fontané, la cuinera que va encendre el foc dels Roca: "Joan em va dir: 'Jo vull ser cuiner, però no fer la teva cuina"
- Entrevista Berni Álvarez, conseller d'Esports: "Estem orgullosos de poder dir que a Girona, a la Costa Brava, i a Catalunya es farà la millor Ryder de la història"
- El tauler polític Així estan les enquestes de les eleccions generals a Espanya
- Barcelona, protagonista Aistech Space rep 22,5 milions per vigilar la Terra
- TELEVISIÓ I MAS Ningú al volant