Israel va usar anuncis institucionals per mobilitzar el vot per Yuval Raphael

Una investigació de la Unió Europea de la Radiodifusió revela la campanya

Israel va usar anuncis institucionals per mobilitzar el vot per Yuval Raphael
2
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

La plataforma Verifica RTVE ha donat a conèixer una investigació de la Unió Europea de Radiodifusió (UER), l’organitzadora del festival d’Eurovisió, en què es revela que una agència de publicitat oficial del Govern israelià va portar a terme una campanya digital per impulsar el vot a favor del seu representant a la final d’Eurovisió 2025, Yuval Raphael, una supervivent de l’atac de Hamàs el 7 d’octubre del 2023. La intèrpret de la cançó New Day Will Rise va passar de la 15a posició de la taula fins al segon lloc després de rebre 297 vots del públic, el nombre més alt rebut per tots els participants en la final.

Segons la investigació, l’Agència de Publicitat del Govern d’Israel, que treballa amb institucions i empreses públiques del país va propagar anuncis a través de productes de Google en els dies previs a la final del festival celebrat a Basilea (Suïssa).

El 20 d’abril es va crear un compte a Youtube que va publicar un total de 89 vídeos de la cantant dirigits a 35 països, entre el 6 i el 16 de maig, amb fins a 8,3 milions de visualitzacions. "L’anàlisi dels vídeos no ofereix evidències d’intel·ligència artificial, cosa que indica que Raphael va estar directament implicada en la creació dels vídeos", afirma l’informe d’EBU. Aquestes peces audiovisuals mostraven l’artista demanant el vot en diferents llengües, esmentant el seu número de participació, el 14 en la semifinal i el 4 a la final, i recordant les regles del vot múltiple.

Notícies relacionades

En concret, el 6 de maig, el compte va publicar 16 vídeos dirigits a 16 països. Dotze d’aquests països, Armènia, la República Txeca, Dinamarca, Finlàndia, Geòrgia, Grècia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, Montenegro i Sèrbia van competir en la mateixa semifinal que Israel. El 16 de maig, la vigília de la final, el canal va publicar 73 vídeos dirigits a 35 països per demanar-los el vot per a Israel. Els anuncis van ser col·locats per un compte verificat del Govern israelià, tot i que el canal de Youtube no estava etiquetat com a governamental.

La cantant israeliana va aconseguir la màxima puntuació de 12 punts del televot en 13 països: a més d’Espanya, també es va alçar amb la màxima puntuació a Alemanya, Austràlia, Azerbaidjan, Bèlgica, França, Luxemburg, els Països Baixos, Portugal, el Regne Unit, Suècia, Suïssa i la resta del món.