Farage agafa força al Regne Unit a costa dels dos grans partits
Reform UK aconsegueix un bon resultat en les eleccions locals i arrabassa un important escó als laboristes a la Cambra dels Comuns

El partit de dreta populista Reform UK es va alçar com el principal vencedor de les eleccions locals d’ahir a part d’Anglaterra. La formació de Nigel Farage va aconseguir una important victòria en dues de les sis alcaldies que estaven en joc, a més d’arrabassar centenars de regidors als dos grans partits en les 23 unitats administratives que es van citar amb les urnes. La victòria més significativa, no obstant, la van aconseguir a l’arrabassar un escó als laboristes a la Cambra dels Comuns en una circumscripció en la qual el partit del primer ministre, Keir Starmer, va guanyar folgadament fa menys d’un any.
Els de Farage van aconseguir l’escó a la circumscripció de Runcorn and Helsby, en la qual es van celebrar unes eleccions anticipades després de la renúncia del diputat laborista Mike Amesbury per haver agredit un veí de la zona a la sortida d’un pub l’octubre passat. Amesbury va aconseguir una aclaparadora victòria en les eleccions generals del juliol, amb més d’un 50% dels vots, davant el 18% de Reform UK, que va quedar com a segona força. Menys d’un any després, la candidata populista Sarah Pochin ha arribat al 38% dels vots, i ha aconseguit un empat tècnic amb la candidata laborista, Karen Shore. Després d’un segon recompte, Pochin es va alçar amb la victòria per una diferència de tan sols sis vots, una de les més disputades de la història.
Debacle conservadora
Malgrat l’ajustat resultat, la victòria de Reform UK en una de les circumscripcions més segures fins ara per als laboristes és molt significativa. Gran part de l’èxit dels populistes es deu a la debacle del Partit Conservador i a una caiguda de més de 10 punts en la participació, però la pèrdua de confiança dels electors cap al partit de Starmer en els seus primers mesos de mandat és evident.
La derrota en aquesta circumscripció, situada als afores de Liverpool i en ple mur vermell –les zones del nord d’Anglaterra econòmicament deprimides i històricament laboristes–, ha provocat una preocupació més gran en la formació del primer ministre.
Reform UK també va aconseguir una important victòria a l’alcaldia de Hull and East Yorkshire i a la de Greater Lincolnshire, una unitat administrativa situada al nord-est d’Anglaterra que engloba una població de més d’un milió de persones. La seva candidata, l’exdiputada conservadora Andrea Jenkyns, va collir més del 42% dels vots davant el 26% dels conservadors i el 12% dels laboristes, en un territori rural i tradicionalment conservador. Els laboristes van repetir la victòria en tres grans alcaldies, tot i que amb resultats molt ajustats sobre els de Farage, mentre que els tories van aconseguir la restant. El principal derrotat ha sigut el Partit Conservador, que ha perdut més de la meitat dels 900 regidors obtinguts el 2021.
Eufòria populista
"Hem suplantat el Partit Conservador com a principal partit d’oposició al Govern laborista", va dir un eufòric Farage.
Starmer va atribuir els mals resultats a l’herència rebuda després de 14 anys de governs conservadors i va assegurar estar treballant per recuperar la confiança dels votants. "Hem pres decisions dures, però correctes, perquè hem heretat una economia trencada", va assenyalar el premier.
"Els partits de la protesta ho han fet bé avui. Sé que és decebedor", va admetre la líder conservadora, Kemi Badenoch, però va augurar que el seu partit està "camí de la recuperació".
- Distribuït a Catalunya Retirat un altre fuet tallat per salmonel·la: ja són tres marques afectades per aquesta raó
- HOSPITAL GREGORIO MARAÑÓN Boda a l’uci: l’Esther i el Javier es donen el ‘sí, vull’ en una emocionant cerimònia organitzada pels sanitaris
- Lloguer Tres consells fonamentals per firmar un contracte de lloguer i no emportar-te sorpreses
- Polèmica La família de Guillem Agulló acusa el Govern d'Illa de "silenciar" el premi en la seva memòria
- Maltractament a GENT GRAN La fiscalia investiga una vintena de casos d’abús econòmic d’avis
- Els riscos dels microplàstics per a la fertilitat: què has de saber si vols ser pare o mare
- "No guiris, només locals": augmenten els usuaris d''apps' de cites que veten els 'expats' a Barcelona
- Hongria Jaume Collboni, en la marxa de l’Orgull LGTBI prohibida a Budapest: «Pot passar demà a Barcelona»
- Complex d’oci i esport Paella gratis i rumba en directe en la inauguració del nou ‘wakepark’ de Castelldefels
- Comissió bilateral El Govern espanyol i la Generalitat pactaran el finançament singular de Catalunya en una reunió el 14 de juliol