Uns 800 milions d’euros
La CE imposa multes milionàries a Meta i Apple per violar la seva regulació digital
Brussel·les havia retardat aplicar les sancions als dos gegants d’internet per evitar una escalada en la guerra comercial amb els EUA

La Comissió Europea va imposar ahir multes a Apple, per valor de 500 milions d’euros, i Meta, per valor de 300 milions d’euros, a l’entendre que les gegants tecnològiques nord-americanes han violat la llei de mercats digitals, en vigor a la Unió Europea des del 2024. "Les decisions d’avui envien un missatge ferm i clar", va dir ahir Teresa Ribera, vicepresidenta executiva per a una transició justa, neta i competitiva, en un comunicat. Ribera va defensar que les decisions de la Comissió són "fermes però equilibrades". Per la seva banda, la vicepresidenta executiva de Sobirania Tecnològica, Henna Virkkunen, va insistir en el deure de la Comissió de "protegir els drets dels ciutadans i de les empreses innovadores a Europa".
En plena guerra comercial amb els EUA, que critiquen obertament la regulació europea en l’àmbit digital, la decisió s’havia retardat. Tanmateix, la Comissió insisteix que aquesta mesura només respon a la violació de la llei i no té res a veure amb els aranzels que Washington ha imposat a les importacions europees.
En el cas d’Apple, l’Executiu comunitari considera que l’App Store restringeix la capacitat dels desenvolupadors d’aplicacions per oferir alternatives més barates i ofertes fora d’aquesta plataforma. Això també impacta en els consumidors, que tampoc poden beneficiar-se d’aquestes alternatives. Brussel·les considera que Apple "no ha demostrat que aquestes restriccions siguin objectivament necessàries i proporcionades" i li ha demanat que les elimini.
Però no són tot clatellades per a Apple. La Comissió va tancar ahir una investigació contra la gran tecnològica relativa a la possibilitat per als usuaris de desinstal·lar fàcilment qualsevol aplicació i canviar els ajustos per defecte a iOS, així com de triar el seu navegador web per defecte en una pantalla d’elecció. És un problema que Brussel·les considera resolt.
Meta
Respecte a Meta, la llei de mercats digitals estableix un equilibri entre els serveis als quals els usuaris tenen accés i la seva cessió de dades personals. En cas que aquests no consentin la cessió, el proveïdor ha d’oferir una alternativa "menys personalitzada, però equivalent". La Comissió entén que l’actual model, en el qual els usuaris trien entre consentir o pagar per un servei sense publicitat, no s’ajustava a la llei de mercats digitals, perquè no dona una alternativa real. Per això, l’ha multat. Meta va posar en marxa al novembre una altra versió que utilitza menys dades i que està sent avaluada per la Comissió.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Per unanimitat Barcelona retira la medalla d'honor al mèrit a Rosa Peral
- Administració pública Un tribunal anul·la l’elecció d’un alt càrrec per mèrits sobrevalorats
- Salut Mental i Joves (II) Josep Matalí, Sant Joan de Déu: "Hem de capacitar-nos per donar un major acompanyament emocional als joves"
- Els premis Barceloní i Barcelonina de l’Any obren les festes de la Mercè
- La festa major de Barcelona Una capital que es reivindica "viva"
- Petons, nervis i la cita més críptica de Julio Camba
- Javier Moll. President de Prensa Ibérica "Representen l’amor per la ciutat"