Apunt
On és Estat Islàmic

L’atemptat a Nova Orleans just al començament de l’any ha tornat a posar d’actualitat Estat Islàmic ¿Era aquest grup darrere de la matança? Per ara, sembla que va ser responsabilitat d’un llop solitari, però, tot i que el grup no s’hagi atribuït l’autoria a través de les seves xarxes habituals, la qüestió torna a ser al candeler ¿Existeix? ¿On és?
Com a estat tenia sentit quan fa una dècada va proclamar el califat. La descomposició de Síria i l’Iraq va deixar un espai per al domini del grup terrorista que va arribar a controlar vastes extensions des de la perifèria d’Alep fins a gairebé arribar a Bagdad. Tenien una capital i una estructura jeràrquica, amb el líder Al Bagdadí al capdavant. A més de la guerra per conquerir territori van tenir Europa en suspens, amb atemptats com el de la discoteca Bataclán a París. Des de la seva base física reclutava milers de voluntaris, que van formar part d’un exèrcit immens, però ¿Què queda de tot això? Els kurds, amb el suport de l’exèrcit dels EUA van aconseguir desplaçar del territori aquest grup terrorista. Deu anys després l’amenaça emergeix.
Amb la caiguda del califat el 2019 bona part dels efectius van marxar a l’Afganistan i l’est de Pakistan , però sobretot al continent africà, amb presència en països com Somàlia i controlen tot el cinturó del Sahel, on impera el caos, la desesperació i el desordre, el caldo de cultiu en què es mouen millor. No sembla que tinguin capacitat de desestabilitzar i atacar Occident com en el passat. Són dispersos, però amb el relleu del poder a Síria Estat Islàmic pot ressorgir. Més de 10.000 militants d’aquest grup terrorista són a les presons o en camps de detenció al Kurdistan. Al mig del buit a Síria les seves milícies poden atacar aquests centres i alliberar els seus líders. Sense control i amb un govern menys hostil, la capacitat de tornar a organitzar-se és real. És allà on ara pot renéixer un nou Estat Islàmic.
- Altes temperatures Dones grans que es confinen per «no morir» de calor: «Em tanco amb un ventilador, tres ampolles d’aigua... i les telenovel·les turques»
- Tips de les residències d’estudiants a Collblanc
- Incendis i tuits frenen Vox
- Els incendis exposen els diferents models de gestió de cada comunitat
- Evacuades més de 100 persones d’un refugi dels Picos de Europa
- Incendis a Astúries El foc ha arrasat ja 4.000 hectàrees a Astúries: tres nous incendis enfonsen els veïns en l’angoixa
- Les flames avancen i ja calcinen el 7% de tota la província d’Ourense
- Castella i Lleó, Astúries i les Canàries davant el foc
- Sánchez promet ara més mitjans contra el foc i un acord climàtic
- Flick s’irrita amb l’equip i és més vigilant que mai