Els escortes del president de Corea del Sud impedeixen que sigui detingut

La seva promesa en la vigília de "lluitar fins al final" havia disposat l’escenari. En una cantonada, els irreductibles de Yoon Suk-yeol, president suspès de les seves funcions, tan escassos com obstinats: un miler als voltants de la residència oficial i 200 membres del servei de seguretat a les portes. A l’altra, les forces de l’ordre: una vintena de funcionaris de l’Oficina d’Investigació de Corrupció d’Alts Càrrecs (CIO, per les sigles en anglès) i 80 policies. Després de sis hores de discussions i forcejaments els segons van marxar sense executar el primer arrest d’un president sud-coreà.
El país continua sumant capítols esbojarrats des que Yoon va aprovar un mes enrere la llei marcial. No hi ha precedent d’un president tan nociu en quatre dècades democràtiques del país: per al partit, per al poble i per a la justícia. Yoon els ha ignorat a tots en una carrera absurda per eludir la presó. Les seves obstinades absències a les citacions de la CIO van motivar dimarts una ordre d’arrest que Yoon titlla d’"il·legal" perquè ve d’un òrgan que, segons el seu parer, no té competències per a delictes d’insurrecció. És un dels pocs que queda fora de la immunitat presidencial i està castigat amb penes que arriben a la cadena perpètua.
És costum que les ordres de detenció siguin executades immediatament, però la CIO s’ha demorat uns quants dies perquè es dirigeix contra un president encara nominal, tot i que despullat de funcions, i atrinxerat. En un full, havia enviat als seus fidels el missatge que lluitaria fins al final "per protegir el país". "Degut a les forces internes i externes que infringeixen la nostra sobirania i a les activitats de grups antiestatals, Corea del Sud està en perill", va afirmar amb els mateixos arguments amb què va justificar la llei marcial del 3 de desembre. En paral·lel a la investigació de la CIO, avança el procés en el Tribunal Constitucional que segellarà o invalidarà la destitució parlamentària de Yoon Suk-yeol.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- Fenomen social Arriben les ‘tradwives’ penedides: «Jo només mostrava les bondats de la vida domèstica, però allò era una presó»
- Aquesta moneda del Mundial del 82 es converteix en un tresor: pot arribar a 35.000 euros
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- Hàbit nociu Igualtat alerta en una campanya que «l’escola» del porno pot tenir «conseqüències devastadores»
- Negociació amb el Govern ERC admet avenços en la negociació del nou finançament però continua veient lluny un acord