El Canadà, els Països Baixos, el Regne Unit i França també participen de Tram

Amb gairebé 31 milions de viatgers durant el 2023, el tramvia de Barcelona ha superat el sotrac de la pandèmia i avui mou xifres de rècord

El primer tranvía eléctrico del mundo, el Groß-Lichterfelde, en 1881 en el barrio de Lichterfelde de Berlín.

El primer tranvía eléctrico del mundo, el Groß-Lichterfelde, en 1881 en el barrio de Lichterfelde de Berlín. / SIEMENS CORPORATION

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’accionariat de Tram, la societat concessionària del Trambaix i del Trambesòs, té un perfil marcadament internacional. Hi destaca Globalvia, participada al seu torn pels fons OPTrust (del Canadà), PGGM (dels Països Baixos) i USS (del Regne Unit) amb un 40% del capital. El segueix el grup familiar català Moventia (propietat de la família Martí) amb el 20%, i Alstom amb el 17%, així com la francesa Transdev, Comsa, FCC i les públiques Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Ferrocarrils de la Generalitat amb petites participacions.

Entre totes s’han repartit més de 200 milions en dividends des que funciona aquesta xarxa fins al 2022, i han consolidat un negoci que supera ja els 80 milions d’euros anuals. Un de cada quatre euros d’ingressos d’aquesta societat, procedents dels bitllets i la subvenció pública per cobrir el dèficit de tarifa, es converteixen en beneficis.

Ara, a més, han aconseguit explotar la prolongació de la connexió del Tram Besòs des de Glòries fins a Verdaguer. Les condicions essencials del contracte no varien, o només ho fan en "aspectes molt tècnics", segons fonts de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), el consorci titular de la xarxa. La concessió dura fins al 2032. El benefici del Trambaix el 2022 va ser de 9,6 milions, amb ingressos de 41,2 milions; i el de Trambesòs, d’11,1 milions, amb ingressos de 37,7 milions.

El tramvia ha superat a Barcelona els nivells d’usuaris previs a la pandèmia, que va suposar un sotrac el 2020, i ha aconseguit arribar a un rècord d’ús, amb gairebé 31 milions de viatgers al llarg del 2023, gairebé el 16% més que en l’exercici precedent.

El Trambaix va entrar en servei el 3 d’abril del 2004 i el Trambesòs, el 8 de maig del mateix any, després d’un parèntesi en el qual va desaparèixer aquesta modalitat de transport de la ciutat el 1971. El sistema actual consta de dues xarxes (Trambaix i Trambesòs), sis línies, un total de 29,2 quilòmetres de via i 56 parades.

Des de la recuperació del tramvia, les validacions han crescut sense parar, amb l’excepció del 2010 i el 2012, per la crisi econòmica, i el 2020 i el 2021 per la debacle i el confinament provocat pel coronavirus. L’any passat, el Trambaix es va acostar als 22 milions de viatgers; i el Trambesòs va superar els 9 milions, molt per sobre dels 5,7 milions i 1,8 milions, respectivament, del primer any de funcionament, el 2004.

Canvis en l’accionariat

Notícies relacionades

La concessionària del tramvia ha canviat el seu accionariat des que va començar l’activitat mercantil, el 2000 en el cas del Tramvia Metropolità (Trambaix) i el 2002 en el de Tramvia Metropolità del Besòs (Trambesòs). El canvi més important es va produir el 2013, quan va entrar com a accionista Globalvia (llavors propietat al 50% de FCC i de Bankia), una companyia gestora d’infraestructures, que va adquirir un 30% del capital, amb què FCC i Comsa van reduir les seves participacions i Banc Sabadell i Société Générale, que també formaven part de les societats des del començament, van sortir del capital.

L’any següent, Globalvia –que explota 20 autopistes, el metro de Barajas, el de Sevilla, els metros lleugers de Madrid o el tramvia de Parla (Madrid) i participa en una de les firma d’alta velocitat Iryo– va elevar la seva participació per sobre del 40% al vendre Acciona el seu paquet de l’11,78% en una de les societats i del 12,88% a l’altra. Des d’aleshores, aquesta companyia és la principal accionista.