Investigació
L’accident de tren que va deixar 288 morts a l’Índia el va causar un error humà
La raó va ser un error en l’etiquetatge dels cables encarregats de controlar el sistema de senyalització automàtic de les vies
La negligència es va produir el 2015, però mai va ser reparada

Un error en l’etiquetatge dels cables encarregats de controlar el sistema de senyalització automàtic de les vies va propiciar el pitjor accident de tren del segle XXI a l’Índia, que el mes passat es va saldar amb gairebé 290 morts i un miler de ferits.
Aquesta negligència, comesa el 2015 per personal del departament de senyalització i telecomunicació, no va ser reparada en els anys posteriors i va donar lloc a una confusió en els treballs de manteniment que s’estaven efectuant a la via hores abans del sinistre, segons l’informe sobre l’accident de la Comissió de Seguretat Ferroviària (CRS), que recull el diari ‘Indian Express’. Com a resultat, el primer dels trens de passatgers implicats en l’accident va accedir a una via ocupada per un tren de mercaderies estacionat amb què va col·lidir i va descarrilar. En aquell moment, un altre ferrocarril de passatgers que transitava per l’estació va xocar amb tots dos.
El sinistre va tenir lloc el 2 de juny a l’estat oriental d’Orissa i va causar la mort d’unes 290 persones a més de deixar més mil ferits, cosa que el va convertir en el pitjor accident ferroviari de l’Índia al segle XXI. L’error en el cablatge mostrava als treballadors de l’estació pròxima de Bahanaga Bazar que el primer tren de passatgers continuaria circulant per una via que havia quedat lliure, en lloc de canviar a la que estava ocupada pel ferrocarril de mercaderies.
El report va destacar la cadena d’errors que va originar aquest desenllaç, des de la fallada inicial el 2015 fins als posteriors treballs de revisió que no el van corregir, amb especial recalcament en el 2018, quan els tècnics van canviar el sistema sense adonar-se de l’equivocació. En aquest sentit, l’informe va descobrir que aquest mateix error es va produir dues setmanes abans de l’accident en un altre tram ferroviari de l’Índia, tot i que en aquest cas sí que va aconseguir ser reparat a temps.
La xarxa ferroviària índia està experimentant en els últims anys una gran modernització, amb la inauguració de noves estacions, trens de semi alta velocitat i la posada a punt de nova tecnologia per mirar de reduir la seva elevada sinistralitat.
Només el 2021, l’Índia va registrar 17.993 accidents ferroviaris que van provocar la mort de 16.431 persones i ferides a 1.852, segons l’últim informe de l’Oficina Nacional de Registres Criminals. Amb 68.000 quilòmetres de recorregut, la quarta per longitud del món, darrere dels Estats Units, Rússia i la Xina, compta amb uns 21.650 trens i 7.349 estacions arreu del país, i transporta diàriament uns 23 milions de passatgers.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Doncs no va ser en directe
- Nou estadi L'adjudicació de les obres al Camp Nou sota sospita
- Solidaritat amb Palestina ¿La vaga del 15 d’octubre per Palestina segueix endavant després de l’acord de pau? Sí, i aquests són els serveis mínims
- ACTUALITAT BLAUGRANA De Jong apunta a una dècada al Barça: «S’ha exagerat el que guanyo i això ha afectat com m’ha vist la gent»
- Sector bancari El món empresarial català conté la respiració davant el final de l’opa
- Tornada Amaia Montero torna a La Oreja de Van Gogh 18 anys després
- OSTEOPOROSI Les fractures òssies per fragilitat augmentaran un 30% en tan sols cinc anys i les dones són el grup més vulnerable
- Exigència personal La petició imprescindible de Pep Guardiola quan dorm en un hotel: «Volia que l’habitació no fos només per dormir»