Decisió judicial

El Tribunal Suprem del Regne Unit rebutja que Escòcia pugui convocar un nou referèndum

L’Executiu regional dirigit per l’independentista Partit Nacional Escocès vol organitzar una altra consulta el 19 d’octubre del 2023

El Tribunal Suprem del Regne Unit rebutja que Escòcia pugui convocar un nou referèndum

RUSSELL CHEYNE

2
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

La cort més alta del Regne Unit, el Tribunal Suprem, ha dictaminat aquest dimecres que el Parlament autònom d’Escòcia no té competències per convocar un nou referèndum d’independència sense el consentiment del Govern de Londres.

La consulta celebrada el 2014, en la qual la permanència al Regne Unit es va imposar per 55% a 45%, va ser consensuada entre Londres i Edimburg, ja que «el clima polític era diferent» entre tots dos executius, segons explica a Efe el professor Cormac Mac Amhlaigh, de la Universitat d’Edimburg.

L’Executiu regional dirigit per l’independentista Partit Nacional Escocès (SNP) ambiciona organitzar-ne un altre el 19 d’octubre del 2023 i, davant la negativa de Londres, va plantejar la qüestió al Tribunal Suprem per saber si això estava o no fora de les seves competències.

Mac Amhlaigh, expert en dret constitucional, afirma que l’estatut que regula les relacions entre Escòcia i la resta del Regne Unit, la llei sobre Escòcia del 1998 (Scotland Act), conté «prou ambigüitat» perquè es plantegés la qüestió de si el legislatiu regional pot o no legislar per a un plebiscit.

Si la legislació està relacionada amb el futur de la unió entre Escòcia i Anglaterra, es tracta d’una «competència reservada» al Parlament britànic segons aquesta llei, explica el professor Paul Scott, de la Universitat de Glasgow.

A la introducció del projecte de llei, l’estiu passat, l’advocada general d’Escòcia, Dorothy Bain, va admetre «no tenir el nivell necessari de seguretat», i per això es va remetre a la instància judicial més alta del regne.

Tanmateix, que el referèndum proposat tingui un caràcter únicament consultiu, és a dir, que no tingui un efecte legal en si mateix, pot permetre «argumentar que no excedeix les competències d’Escòcia», prossegueix el professor Scott.

La dialèctica a la sala

El Govern regional escocès, remarca Mac Amhlaigh, «ha sigut bastant intel·ligent amb aquesta legislació», que proposa «un simple referèndum en el qual es pregunta l’opinió» sense «conseqüències legals», les «implicacions del qual depenen del procés polític» posterior.

Per contra, l’Executiu central defensa «la seva relació clara amb les matèries prohibides de la constitució del Regne Unit», exposa, i precisa que «cal incloure-hi les seves conseqüències polítiques». Per això, «tota legislació» amb aquesta finalitat «està fora dels poders del Parlament escocès», segons el parer de l’expert.

Considera que en els últims anys «el Tribunal ha sigut més estricte, tècnic, i intenta donar una interpretació clara de la llei sobre Escòcia» i les seves disposicions per «entendre què és el que diuen».

Concentracions a tot Escòcia

Aquest dimecres estan previstes concentracions en resposta per tot Escòcia, les principals, a Edimburg a les portes del Parlament i Glasgow.

Notícies relacionades

Els sondejos mostren una societat dividida per la meitat (49% a favor de la independència i 51% en contra), tot i que amb posicions més estretes que en el resultat del 2014 (45% a 55%).

Els activistes mostraran el descontentament per «estar atrapats en una ‘unió voluntària’ de la qual no es pot sortir legalment».