Turisme post-covid

Nova York: menys massificada, més cara i encara «màgica»

  • L’urbs encara no ha recuperat els nivells de visitants nacionals i internacionals prepandèmia, però viu, segons les autoritats, «una renovació extraordinària»

Nova York: menys massificada, més cara i encara «màgica»
5
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Periodista

ver +

«Està normal, com abans de la covid. Una mica menys massificada, amb els preus molt més alts, però tan agradable com sempre». Andrea Cinti, italià de Florència, fa la seva radiografia de Nova York el 2022 mentre es pren un respir, enmig d’una jornada d’asfixiant calor de juliol, als peus i l’ombra de The Vessel, el gegant eixam escultòric a Hudson Yards. S'ha vetat l’escalada a aquest complex després que s’hi produïssin diversos suïcidis, però els turistes, amb les càmeres i els comptes d’Instagram, hi continuen acudint com arnes a la llum.

Visitants freqüents de Nova York des que van celebrar fa unes dècades aquí la seva lluna de mel, el Cinti i la seva dona han tornat aquest estiu després dels anys de pausa obligada per la pandèmia. Són part dels viatgers internacionals que ja poden entrar als Estats Units sense necessitat de fer-se una prova de covid en la jornada prèvia a l’arribada, només demostrant haver rebut la pauta de vacunació completa. I són part dels vuit milions de turistes estrangers que Nova York espera aquest any, molt per sobre dels 2,4 milions que van poder arribar-hi el 2020, tot i que encara lluny dels 13,5 milions del 2019.

Són números paral·lels als del turisme total, incloent-hi el nacional: les previsions de Nova York és rebre 56,6 milions de turistes aquest any, lluny del rècord de 66,6 milions del 2019, però un augment del 70% respecte a l’any passat.

«Un lloc màgic»

Els Cinti es mouen per desplaçar-se per la ciutat en metro, que malgrat l’augment estadístic del crim i a incidents que omplen titulars, continuen considerant «segur». No expressen preocupacions tampoc sobre l’augment de violència i ni tan sols perceben el creixement de la població dels sense sostre. I el que han trobat és una urbs amb canvis visibles, com la infinitat de terrasses de restaurants que han canviat la configuració i l’ús de l’espai públic, però que no canvia en la seva essència: «Nova York és un lloc màgic».

Aquesta és just la idea que miren d’assentar l’alcalde, Eric Adams, i les autoritats responsables d’intentar que la metròpolis recuperi definitivament el seu pols com a joia entre les destinacions turístiques dels EUA. Calculen que no serà fins al 2024 quan s’igualaran els nivells previs a la pandèmia, però trepitgen l’accelerador per aconseguir-ho i després de llançar l’any passat una campanya per fomentar el turisme en què van invertir 30 milions de dòlars, aquest any el primer regidor ha donat 10 milions de dòlars addicionals a aquests esforços. S’entén que tinguin pressa per fer-ho: el turisme és un important motor econòmic per a la ciutat i abans de la covid-19 generava 72.000 milions de dòlars anuals i afirmava 400.000 llocs de feina.

Renovació extraordinària

«Nova York està experimentant una renovació extraordinària» assegurava recentment a IWP, la fira de viatges més gran dels EUA, Fred Dixon, president i conseller delegat de NYC & Company, l’organització oficial de màrqueting i turisme de la ciutat. «Ens està anant bé a tots els fronts i hem recuperat el nostre lloc entre els mercats hotelers líders dels EUA, i hem tornat al número u a la primavera».

L’alcalde Adams també ha destacat les reserves d’hotels, que assegura que ja estan al 95% de l’era precovid, i omplen gairebé al complet les 121.000 habitacions disponibles. Ha destacat, igualment, les vendes d’entrades de Broadway, al seu pic des de la reobertura dels teatres. Segons dades de la Broadway League, ja a l’abril el públic d’aquests espectacles havia arribat al 90% dels nivells prepandèmics.

Més números i realitats parlen del notable retorn del turisme. Les cues tornen a ser enormes per agafar des de Battery Park els ferris de companyies privades que van a l’Estàtua de la Llibertat, plens fins a la bandera. Mentre els novaiorquesos fan les seves pròpies files d’espera per agafar els barcos que els porten a platges com les dels Rockaways, part de la xarxa de ferris municipals que va reforçar considerablement l’anterior primer regidor, Bill de Blasio, s’omplen també els oasis urbans que són els parcs, començant per Central Park, però passant també per altres com Bryant Park, l’elevat de l’Highline, el recentment afegit de Little Island, els dels mols sobre l’Hudson i a la costa de Brooklyn o els que esquitxen els barris.

Els museus tornen a estar plens, al primer estiu sense limitacions d’aforament. En alguns casos com el del Metropolitan s’ha augmentat el preu a l’entrada per als visitants no locals, de 25 a 30 dòlars, un reflex i símbol més del palpable i notori impacte de la inflació.

Turisme «resilient, sostenible i equitatiu»

Notícies relacionades

Les autoritats estan fent esforços per aconseguir que el retorn del turisme ajudi tota la ciutat i mira de promoure els seus negocis locals i les seves realitats multiculturals. En paral·lel al desenvolupament nacional d’una estratègia presentada pel Departament de Comerç que busca un turisme «més resilient, sostenible i equitatiu», a NYCGo.com, per exemple, s’han sumat guies per facilitar vivències de l’«experiència» llatina i asiàtica a la qual ja existia de la comunitat negra. S'ha afegit, a més, una guia per a visitants musulmans.

No hi ha, en qualsevol cas, un enclavament que simbolitzi i mesuri més el pols el turisme que Times Square, que recentment tant ‘The Wall Street Journal’ com ‘The New York Times’ han analitzat com a nucli per a la recuperació de Manhattan i, en particular, del Midtown, una zona durament colpejada pel lent retorn d’oficines i de treballadors, que estan per sota del 40% del nivell que hi havia abans de la pandèmia. La imatge espectral del 2020 ha quedat com un mal record i torna a sentir-se la massificació i l’intens trànsit per als vianants, de fins a 300.000 persones al dia segons càlculs de Times Square Alliance. Del lloc en continuen fugint la majoria de novaiorquesos, però el seu ressorgir és vital per a la ciutat. Els negocis del barri ocupaven prop de 66.000 persones abans de la pandèmia i la seva producció econòmica, equivalent el 2016 a la de tot Nashville, representava el 15% de tota l’economia de la ciutat de Nova York.